Нов скок на цените в магазините след поскъпването на тол таксите

Както стана ясно преди дни, проектобюджетът на кабинета "Желязков" предвижда увеличаване на тол таксите и връщане на цените на всички винетки до нивата отпреди ковид пандемията.
"Не е въпросът как това ще се отрази на превозвачите - но ще отрази и на гражданите. Министърът говори за стотинки на камион с хляб, но той забрави, че зад този килограм хляб в магазина идва от полето - ние ще мултиплицираме поскъпването от полето през мелницата, магазина, пекарната, хранителните магазини", предупреди зам.-председателят на Европейския транспортен клъстер Йоана Лалова в студиото на "България сутрин".
Тя изтъкна, че пенсиите ще бъдат увеличени, но пенсионерите няма да могат да си позволят да си купуват повече неща, защото и цените ще скочат.
Предприемачът Таня Скринска заяви, че с парите от увеличението на тол таксите ще се прави опит за попълване на дупки в бюджета, като за пореден път това се прави през бизнесите, които са на светло. А парите от тол таксите не отиват за пътни ремонти.
"Ще изкарат едни 300 млн. лв., които няма да отидат по предназначение. Ние през 2023 г. имахме 800 млн. събрани от тол такси - къде отидоха? Не видяхме никаква промяна в пътищата с цел подобрение. Ние плащаме повече тол такси, защото затвориха основни коридори към Видин, ние заобикаляме 200 км път, където няма път", каза Скринска.
"Министърът каза, че има сигнали в ДАНС, че не всички декларирани данни от бордовите устройства се отчитат. Имаме голям проблем - има един единствен национален доставчик на услугата, националното тол управление не го контролира, не го одитира, националните доставчици подават тол декларациите към АПИ, не превозвачите. Къде отиват парите обаче - някой трябва да проследи потока от пари, които плащаме дали отиват в държавата", призова Йоана Лалова.
От транспортния бранш очакват да се проведе компетентен диалог, а политиката не трябва да се води от МРРБ.
"Там отговарят за състоянието на пътищата. Хората, които определят тола - това е слепец, който се движи в тъмното. Време е да седнем и да си дадем сметка, че трябва да се прехвърли тежестта на транзитния трафик, да наложим ДДС на тол таксите, каквито примери има в ЕС", каза Лалова.