Омбудсманът: Има много социални домове , които работят без лицензи
Смятам, че е възмутително държавата да е безсилна пред някой, който нарушава закона, каза Диана Ковачева
„Факт е, че има законодателна празнота. Още миналата година сезирах министъра на труда и социалната политика и отправих много ясна препоръка, за да се направят промени. Трябва да бъде вменено на някои държавен орган освен да отнема лицензите, а и да затваря тези домове“.
Това заяви в предаването „Тази сутрин“ националният омбудсман проф. Диана Ковачева по повод разследване на bTV за потресаващия случай на Социалния дом за възрастни хора с деменция в плевенското село Изгрев.
Според нея трябва да има ясна проверка в държавата за това колко са домовете, които работят без лицензи. "Има много такива, но те си функционират абсолютно безпрепятствено", каза Ковачева.
"Смятам, че е възмутително държавата да е безсилна пред някой, който нарушава закона и работи без лиценз. Този проблем е от години. Имаме агенция за качеството, която отнема лиценза, но не запечатва. Тя би трябвало да има правомощия, дори с полиция да запечата. РЗИ и прокуратурата също биха могли да имат такива правомощия. Едно е да имаш лиценз и да не отговаряш на условията, а друго е изобщо да нямаш лиценз и да предоставяш някакви услуги на уязвими хора. Това е много сериозен проблем", категоричен е омбудсманът.
Безплатни ли са безплатните банкови сметки?
Диана Ковачева коментира и влизането на законовите разпоредби за безплатни банкови сметки при преводи на заплати и пенсии. „Оказва се, че проблемите са два. Единият е, че хората нямат информация, а на сайтовете на банките също няма. Текстът е доста общ в закона. Всяка банка приема свои правила и дописва закона“, добави Ковачева.
Тя даде пример, че някои банки предлагат до три безплатни тегления, 10 безплатни смс-а или искат сумата, която се получава да бъде над 750 лева.
„Процедурата е много сложна. В добрия случай трябва да се отиде до банката няколко пъти. Трябва да закриете вашата сметка и да откриете нова, след това научавате, че трябва удостоверение от работодателя, че там ви се превежда заплатата и колко е тя. Връщате се отново в банката закривате сметката и отивате отново при работодателя си или НОИ, за да дадете новите данни. Тези сметки не са разплащателни“, каза омбудсманът.
Тя каза, че се е обърнала към БНБ, за да може да приложи надзорните си функции.