Операта-сатира "Чичовци" откри новия сезон на Софийската опера

Маестро Карталов организира паметна среща за композитора модернист Лазар Николов

Култура
12:35 - 08 Октомври 2022
4083
Операта-сатира "Чичовци" откри новия сезон на Софийската опера

Софийската опера и балет откри новия си 132-ри сезон с операта "Чичовци" на Лазар Николов. Представлението се играе по повод 100-годишнината от рождението на композитора. Традиция през последните години е новият сезон да започва с българско заглавие.

Публиката бурно аплодира операта-сатира „Чичовци“ от Лазар Николов – бележит композитор, един от първите авангардисти в българската музика. „Чичовци“ е написана през 1971 г. по известната повест на Иван Вазов и до миналия сезон нямаше сценична реализация. Сега операта възкръсна на сцената, благодарение на режисьор и директор на Софийска опера акад. Пламен Карталов.

Премиерата на "Чичовци" се състоя през месец март тази година. В спектакъла участват Атанас Младенов, Костадин Андреев, Емил Павлов, Атанас Йонков, Николай Павлов, Николай Петров, Веселин Михайлов, Рада Тотева, Станислава Момекова, Александрина Стоянова и др.

В обръщението си към публиката маестро Карталов сподели, че 100-годишнината от рождението на Лазар Николов го е задължила да постави „Чичовци“ – една нелесна творба, но произведение с изпреварващ в творчеството подход и на композитора Лазар Николов, и на автора на текста Иван Вазов.

„Нашата жива връзка с българските композитори говори за една идентичност, не само културна, социална и духовна, но и нравствена. Българските театри и публиката също трябва да бъдат част от тази магия на нашите композитори – безсмъртни икони в музикалната летопис на нацията", сподели директорът на Софийската опера.


Не спират възторжените отзиви за постановката на „Чичовци“. Големият кинорежисьор проф. Людмил Стайков споделя, че спектакълът обединява в неразривно единство всички възможни изкуства - звук, образ, пантомима, прожекция, танц. По неговите думи: „Чичовци“ не е спектакъл – това е явление в българския културен живот. Този спектакъл трябва да се види от много хора, защото той донася самочувствие за възможностите, за таланта на българите във всички области.“

„Чичовци“ е изумителен спектакъл, брилянтна, завършена творба. Пламен Карталов създава един изключителен театър на абсурда в първата сценична версия на „Чичовци“ на софийска сцена. Режисьорът умело вплита категорични послания към нашето време, но не се отдалечава от духа на Вазовото произведение. Певците и оркестърът се представят блестящо и майсторски разказват режисьорския замисъл.

Сред гостите на откриването на сезона бяха посланикът на Южна Корея у нас Ли Хо-шик и именитият баритон Иван Консулов, който е първият изпълнител на партията на Прометей в първата опера на Лазар Николов „Прикованият Прометей. Скъпи гости бяха и съграждани на Иван Вазов от родния му град Сопот, където операта ще бъде представена в следващите месеци.

„Изключителен спектакъл! Познавам почти всички на сцената и се радвам, че отново чух такива хубави гласове. Нека преди всичко оценим какъв огромен труд е вложен. Този, който познава творчеството на Лазар Николов може да си представи колко е сложно да се постави тази музика на сцена. Затова през тези два дни, откакто съм в София, моята емоция е голяма и всичко е свързано с големия респект, който имам към този незабравим композитор.

Чрез реализацията на „Чичовци“ на софийска сцена много достойно се почита 100-годишнината от рождението на Лазар Николов. Истински жест е откриването на новия сезон на Софийската опера именно с това българско заглавие", сподели именитият оперен певец Иван Консулов.

„Много съм щастлив, че попаднах в Софийската опера на този изключителен спектакъл. От 30 години работя като балетист и режисьор в оперния театър в Тбилиси и като професионалист много високо оценявам това, което видях в Софийската опера.  Изумен съм от динамиката на постановката, от режисьорската визия, от блестящото изпълнение на уникалните ви артисти", възхите е грузинският оперен режисьор Горам Биркадзе.

Според музиковеда и преподавател по история на музиката в ДМА „Проф. Панчо Владигеров“ Илия Граматиков спектакълът "Чичовци" преодолява всички възможни предубеждения и по най-убедителен начин показва връзката между минало и настояще, като едно безвремие, като една универсалност, съхранена през годините, за да се покаже колко малко се различаваме от българите от старо време.

"Оригиналната стилистика на режисурата на маестро Пламен Карталов доказва именно тази универсалност на посланията, идващи от текста на именитата творба, както и от музикалната визия на композитора", смята Граматиков.

Паметните образи на колоритни герои като Хаджи Смион, Иванчо Йотата, Иван Селямсъзът, Мирончо, Варлаам Копринарката, Иван Селямсъзът, Варлаамица и Селямсъзката и много други събират в себе си всички характеристики на еснафското общество, в което свободата е така мечтана от чичовците, но те се оказват така оплетени в дребните си житейски драми и страхове, че нямат време и смелост да се борят за нея, затова тя си остава тема за разговори на маса.

В оригиналната, пророческа и психологическа драматургия на Пламен Карталов на "Чичовци" действието е пренесено от Джаковото кафене в луксозен санаториум сред красиви природни гледки, като Вазовите герои са поставени по интересен начин в един своебразен мост между миналато и настоящето. Вместо наметнали ямурлуци "новите" чичовци се радват на меки топли завивки от модерния СПА. Така режисьорът остава и верен на духа на Вазовото произведение, но се обръща и към съвременните зрители, за да ги накара да мислят не само за предосвобожденската епоха, но и за всичко, което се случва около нас и с нас в съвременния разделен свят.

В това 160-годишно пътешествие от османска България към съвременна свободна България маестро Карталов се обръща към популярния писател Георги Господинов, изпод чието перо излиза един аналитичен текст за "Чичовците" и съвременните българи. А Малин Кръстев и Михаил Билалов четат този текст, като така помагат на днешния зрител да се ориентира по-добре във Вазовите "Чичовци". Някой ще попита - нужно ли е това? Подобен режисьорски похват е най-вече нужен за по-младите зрители, за да може да се потопят не само в онази Възрожденска епоха, но и да я разберат и дай Боже и да я преоткрият за себе си.

Ден преди старта на новия творчески сезон директорът на Софийската опера акад. Пламен Карталов инициира паметна среща, посветена на 100-годишнината от рождението на композитора Лазар Николов. На нея стана ясно, че Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” ще издаде книга със спомени на проф. Лазар Николов. 

„Самият той е пожелал това издание да бъде отпечатано и публикувано поне 20 години след неговата смърт. Там има много интересни сведения, с които той самият проследява историята на творбите си“, коментира музиковедът проф. Ангелина Петрова.

„В моята памет Лазар Николов е човекът, който е изключително креативен. Един интелектуалец, бих го нарекъл. Човек, който напипа барометъра на епохата“, каза и акад. Пламен Карталов.

„Вълнението ми е огромно, защото нашите артисти с огромно желание, страст, ентусиазъм, воля и професионализъм научиха тези трудни роли, трудни вокални задачи. Оркестърът много добре прие също задачата. Знаем какво е отношението към съвременната българска музика в много състави, но тук цареше атмосфера да направим това заглавие“, каза още Карталов.


„Чест прави на акад. Карталов и на ръководството на операта, че правят тази среща. Това е един много хубав жест към българските музиканти. Такъв, какъвто напоследък много рядко се прави. Независимо от това, че приживе Лазар Николов имаше привърженици, както и много хора, които не споделяха неговите убеждения, начин на писане, той остава едно голямо съзвездие заедно с други негови колеги и съмишленици от онова време“, каза и акад. Георги Минчев.