Откриха тръби с лава на Марс

Според учени съоръженията могат да подслонят астронавти

13:39 - 14 Май 2020
Откриха тръби с лава на Марс

Марс е доста враждебно място за посетителите. Изгубила магнитното си поле и по-голямата част от атмосферата си, повърхността на Червената планета е изложена на високи нива на космическо излъчване, от което на Земята сме защитени от магнитосферата. В големи дози силно йонизиращите лъчи могат да проникнат в тъканите, което води до лъчева болест или дори смърт. Ето защо, когато първите астронавти кацнат на Марс, трябва да има убежище, което да ги предпази от негостоприемните условия на планетата.

Учените са открили, че местообитанията, които биха могли да предложат тази защита, са подземни тръби, през които е преминавала лава, пише БГНЕС. Тези тръби се образуват, когато каналите от лава се охлаждат и се втвърдяват, образувайки магматична скала. Когато потокът от лава под нея в крайна сметка спира и се оттича, естествена подземна пещера остава.

Докато на Земята тези тръби достигат само около 30 метра, на Марс, където има по-малка гравитация, те могат да бъдат с ширина до 250 метра.

Ново проучване, публикувано в arXiv, идентифицира три такива тръби от лава, които могат да служат като дом за бъдещите посетители, както и възможно място за откриване на предишен микробен живот на Марс. Разположени в южното полукълбо на Марс, тръбите са непосредствено близко до древната вулканична планина Хадриак Монс.

Радиацията там вече е измерена на нива, значително по-малки от останалата част от повърхността на планетата. За да придадат примамливост на тези пещери, експериментите на авторите на изследването на подобни тръби на Земята предполагат, че те биха могли да защитят от 82% от постъпващата радиация.