Първо в Lupa.bg: Платформата за ваксини се срина
В имунизационния кабинет на ДКЦ5 във Варна днес за първи път имахме пациенти, имунизирани с първа игла на "Астра Зенека" и желаещи за ваксиниране с втора доза на "Пфайзер". Всички те са изчакали регламентирания срок от 84 дни от поставянето на първа доза. За съжаление се оказа, че продължават проблемите с електронната платформа, която не позволява въвеждане на друг вид ваксина – в случая "Пфайзер", освен въведената вече "Астра Зенека" за конкретното лице. За това алармира пред Lupa.bg д-р Галинка Павлова, директор на ДКЦ 5 „Света Екатерина“ във Варна.
"Без съмнение вина за това има софтуерния продукт на Информационно обслужване. Заради несъвършенствата на електронната система тези пациенти не могат да получава сертификат, а лечебното заведение няма да получи заплащане за тези имунизации, тъй като финансиращата НЗОК отчита броя на въведените лица в електронната платформа", поясни медикът.
„Платформата е с множество несъвършенства. Тя има два панела – единият е регистър на желаещите да се имунизират, а другия - за вече ваксинираните граждани. Двата панелите не си комуникират. Често пъти, позвънявайки на пациенти записани в електронния регистър на желаещи имунизация, за да ги поканим в конкретен час, се оказва, че същите вече са ваксинирани. По този начин, ненужно безпокоим гражданите, а и ние се превърнахме в колцентрове. За да не се допускат такива грешки, би следвало при поставяне на ваксина, гражданите да се изтриват от регистъра на чакащите.
Има много несъвършенства в програмата, които продължават въпреки сигналите и писмата, които написахме до отговорните институции. За да не се нагнетява напрежение, трябва здравният министър по най-бързия начин да извика служителите на Информационно обслужване и да постави ултимативно въпроса за подобряване на софтуера“, разказа медикът за част от проблемите с имунизацията.
Д-р Павлова предупреди, че са възможни проблеми и с електронните рецепти, които ще се въведат от 1 юни. „Никой не казва дали електронните рецептите ще са задължителни и за лекарствата, изписване на свободен режим, т.е. не се заплащат от Здравната касата. Вече има сигнали от пациенти, че при частично изпълнение на предписаните медикаменти от аптека, другото неполучено лекарство не могат да вземат от друга, защото системата съобщава, че електронната рецепта е изпълнена вече. Колегите задават въпроса: След като няма хартиен носител, при замяна на един медикамент с друг в аптеката или неизпълнение на част от електронната рецепта, ще имат ли обратна връзка за това?“, обясни д-р Павлова.