Пазаруваме по-внимателно онлайн

Потребителите са станали по-внимателни при онлайн пазаруване, показва национално представително проучване, направено от „Маркет Линкс“. Хората, които пазаруват онлайн са намалели с около 7 на сто до 3,1 млн. души, но тези, които купуват чрез интернет, купуват по-разнообразни стоки и правят по-големи обороти.
Любопитно е, че хората по-малко пазаруват от български сайтове за сметка на чуждестранни. Проучването показва, че повечето потребители внимателно проучват пазара преди да купят и фактът, че нарастват покупките от сайтове от чужбина показва, че нараства доверието към тях. Намаляват и покупките през социалните мрежи. Инфлуенсърите в социалните мрежи са важни за първоначалното желание на потребителите да купят нещо, но пътят до реализиране на покупка е много по-дълъг, показва проучването.
Купувачите в интернет може да бъдат разделени на пет групи. Първите са рационалните, които сравняват офертите на пазара. Те най-често са на 30-49 години и при избора си се водят от цената и репутацията на търговеца. Следващите потребители са импулсивните, които се влияят от снимки и промоции, като бързо решават да купят. Лоялният клиент е най-желаният от търговците, който остава верен на марката, която харесва, и често пазарува от нея. Четвъртата група потребители са функционалните, които купуват само ако нещо им е необходимо и търсят конкретни неща. Петата група е много малка и това е еко-съзнателният скептик, който търси някаква кауза или купува от местни производители.
Самият процес на покупката започва с вдъхновение – човек вижда нещо в интернет и решава, че това е за нето. Но само 21% от потребителите правят спонтанни покупки. За останалите покупката е планирана и правят проучване на пазара като сравняват цени на различни търговци. При проучването сравняват цени, търговски марки, магазини, четат ревюта, допитват се до приятели. За 57% от потребителите решаваща е цената, а за 18% най-важно е доверието.
Следващият етап от процеса на решението за покупка е колебанието – хората се питат имат ли нужда от продукта, съмняват се в предимствата му, в цената. Някои хора вкарват стоки в количката за пазаруване на сайта, но не завършват покупката в очакване търговецът да им предложи по-добра цена. Най-често не завършват покупката дами от София. Едва след като мине етапът на колебанието следват поръчка и плащане. 55% от потребителите плащат при доставката, за да висят продукта. Но все по-често плащат с банкова карта, а парите в брой намаляват.
Най-често неудовлетворени от покупката са хора, които са поръчали нещо импулсивно. Най-добрите варианти хората да купят повторно от един търговец е да му предложат специални отстъпки при следващо пазаруване, да получат намаление на цената за определено време или да участват в лоялна програма за натрупване на точки или привилегии.