Пазаруването в магазини се връща на мода
Ръстът на онлайн пазаруването доведе до затваряне на магазини и постави под съмнение бъдещето на моловете и на търговските улици, но в Европа има признаци, че магазините отново са на мода и са важни за стимулирането на онлайн продажбите, пише Ройтерс.
Европейските търговци на дребно инвестират във физически магазини, за да стимулират както онлайн и така и офлайн продажбите на фона на нарастваща конкуренция от гиганти в електронната търговия, като “Шейн” и “Тему”. Те също така искат да се възползват от възобновения апетит на хората към посещаване на физически магазини след края на блокадите заради Covid-19, който направи следобедното пазаруване в събота отново модерно.
“Посещавам магазини, защото искам да видя нещата на живо, да ги пробвам и да ги получа веднага”, казва 28-годишната Франческа Марини, докато разглежда стоки в мол в Рим. Тя допълва, че чакането, свързано с онлайн пазаруването, разваля преживяването.
Общият брой на магазините в Европа леко намалява до 4,9 млн. през 2023 г. спрямо 4,92 млн. година по-рано, показват данни на компания за пазарни анализи. Но площите за продажби, измерени в квадратни метри, са се увеличили с почти 1% и се очаква да нараснат с 2,7% през 2028 г. спрямо 2022 г.
Търговците на дребно разбират, че е трудно да задържат клиентите без пряк контакт с тях, казва Тома Жокел, портфолио мениджър в “Юнион Инвестмънт”, която притежава акции в LVMH и Adidas. “Това се постига по-лесно, ако имате физически магазини вместо само електронна търговия”, допълва той. “При електронната търговия можете да видите снимки, но не усещате, не помирисвате, не разговаряте с някого, затова е много по-трудно да бъдете оптимисти и да гледате въодушевено на бранда”, отбелязва Жокел.
След пандемията търговците на спортни стоки отчитат засилено търсене на продукти като обувки за тичане и спортна екипировка, тъй като хората се възползват от възможността да прекарват време навън. “Вижте успеха на Adidas и North Face. Мисля, че определено има тенденция към повече дейности навън. Струва ми се, че хората разбраха, че имат нужда да излизат, за да правят разни неща, част от това поведение се запази”, коментира анализаторът от “Дойче банк” Адам Кошран.
Наличието на физически магазин може да увеличи онлайн продажбите с между 10% и 20% в рамките на 20-минутно пътуване с кола до магазина, тъй като клиентите разчитат на повече от един канал, показват данни, цитирани от Кошран. “Има ясни данни, че отварянето на магазин увеличава онлайн продажбите в близост до магазина. И обратното, ако затворите магазин, има данни, че не възстановявате напълно тези продажби онлайн или като ги прехвърлите към друг магазин”, допълва той.
Главният търговски директор на компанията за търговия със стоки за планински спортове Oberalp Щефан Рейнер казва, че “колкото повече магазини има в района, толкова по-голям е интересът към онлайн бранда”.
В търговски център в Рим компания за спортни стоки е поставила две маси за тенис на маса близо до входа на магазина, където хората могат да играят безплатно. “Идеята е чудесна, можем да се забавляваме на място, където обикновено идваме само да купуваме”, казва един от младите играчи, докато летят тенис топчета, а приятелите му се карат дали ударът е вътре или вън.
Испанската компания за търговия на дребно “Индитекс”, която е собственик на марката Zara, предлага групови пробни, където приятели могат да пробват дрехи. Те имат сензорни екрани, които позволяват на клиентите да искат различни размери или стилове.
Експерти в индустрията казват, че купувачите предпочитат човешкия досег и удобството, както и незабавното купуване от магазин. “Потребителите избират да се върнат в магазините, тъй като преоткриват развлекателния аспект на пазаруването”, отбелязват анализатори. “Някои хора просто искат да си купят тениска и да отидат на купон или на училище. Ако трябва да чакате две седмици, това е твърде дълъг срок”, отбелязва Жокел.