Пазете се! Плъзнаха нелегални зарядни за елколи
Във всеки един момент ви грози опасност от токов удар или пожар

Очите ви трябва да са на четири не само за джигити зад волана, но и за нелегални зарядни за елколи по тротоарите. Те са изключително опасни. Във всеки един момент ви грози опасност от токов удар или пожар.
Устройствата никнат като гъби без разрешение от общината, алармират жители на столицата. Пешеходците са поставени под риск, особено майките с малки деца.
Електрическите автомобили стават все по-популярни и това не е просто мода. Те са търсени заради ниските разходи за зареждане, намаляването на средните им цени и стимулираните удобства (безплатно паркиране във всички платени зони и намалени ставки на данък МПС). Истински рентабилно обаче притежаването на елавтомобил излиза само в случай, че се зарежда с ток на субсидираната тарифа за домакинствата или т.нар. битов ток.
Проверка показа, че средно цените на обществените зарядни станции, собствениците на които плащат ток по промишлена тарифа, са два до три пъти по-високи от тези на битов ток. Решението за хората с паркоместа в дворове на блокове или собствени гаражи е лесно. Но какво правят всички останали собственици на елавтомобили, които паркират на общинска улица? Поставят си незаконни станции на общинския тротоар. Съгласно закона зарядна колонка за електрически автомобил се поставя на общински терен само с изрично писмено съгласие на кмета на съответната община или район. За да се случи това желаещият да постави станция на тротоара, трябва да представи и схема за поставяне и разрешение за поставяне, издадено от главния архитект на общината или района, след като те са одобрили проектната документация. Разрешението е за максимум 5 години.
Мнозина обаче избират да не следват законовия път, а да инсталират зарядните колонки самоволно. В помощ на собствениците на автомобили дори идват фирми, които прокарват ток от дома им до колонката на тротоара, като това често става с вкопаване на кабелите, но нерядко и с пускане на елкабел по въздушен път от тераса на блок. Такива станции има във всички райони на София, като огромна част от тях са без разрешително. Един от тези райони е „Лозенец“, където по много тротоари има зарядни колонки. „В нашия район няма нито едно издадено разрешително за изграждане на такава колонка. Нямаме и подадени сигнали за незаконни такива, но ако имаме, ще реагираме“, каза кметът на район „Лозенец“ Константин Павлов.
Проблемът с незаконните станции е, че по начина, по който са инсталирани, са опасни както за ползвателите, така и за преминаващите покрай тях, заявиха елинженери. Основният риск при свързването на зарядната колонка с домашната елмрежа е липсата на т.нар. дефектнотокова защита (ДТЗ), която предпазва от токови удари и съответно пожари. Проблем е и липсата на контрол за заземяването на зарядното. Честото закачане на кабела за улични лампи и стълбове също е проблем. Ако изолацията на висящите кабели се компрометира, може ток да тръгне по самия стълб, до който минават пешеходци, майки с детски колички и деца. Фирмите, които поставят такива станции, не носят никаква отговорност, а в случай на инцидент цялата вина пада върху битовия потребител, който е поръчал станцията, акцентират експертите. Според тях единствената причина този тип станции да са плъзнали навсякъде, е липсата на инцидент с пострадал човек. Ако такъв се случи, институциите със сигурност ще реагират, а зарядните ще изчезнат за ден, споделят специалистите.