Послъгва ли „Икеа“ с намалените мебели?
Става дума най-вече за маркетингов ефект
Новината, че Икеа намалява масово цените на мебелите в магазините, очаквано предизвика фурор и тълпи от посетители още преди намалението да е факт.
Компанията обяви, че над 800 продукта ще поевтинеят рязко. Причината уж била да се компенсира спада по време на мерките преди 2 години.
Оказва се обаче, че има уловка, която бързо бе усетена от експертите.
Целта на компанията е маркетингов трик и купувачите няма кой знае какво да "намажат".
Хората отиват да разглеждат мебелите като на изложба и после хвърлят стотици левове за дребни покупки за дома, които не им трябват особено много.
След като преминат през залите с изложените мебели, клиентите се озовават в отдела за самообслужване.
И започват ударно да пазаруват чаени свещи, цветя и кухненски принадлежности – обикновено неща, които не са планирали да купят предварително.
"ИКЕА наистина печели от този модел", коментира Карстен Килиан, маркетингов експерт от Университета за приложни науки Вюрцбург-Швайнфурт. Икономическият ефект от импулсивните покупки е сериозен, посочва "Дойче веле".
ИКЕА печели от постоянния поток клиенти, които сноват из магазините. Проучванията показват, че потребителите, носещи големи чанти, харчат средно с 20% повече от предвиденото и компанията се възползва от това.
През 1980-те години тя въведе жълтата чанта за пазаруване, която побира твърде много.
"Така ИКЕА оставя всеки онлайн конкурент зад себе си", посочва Килиан. Натискът обаче нараства, особено поради пандемията, когато хората бяха принудени да спрат посещенията в магазините.
"И ако след това си закупят за около 100 евро онези дребни неща, които правят дома им по-красив, печалбите на ИКЕА също се подобряват - такава е търговската стратегия на шведската компания“, обяснява експертът Килиан.
Според него това е и основната причина за обявеното сега намаление на цените в Германия –
става дума най-вече за маркетингов ефект.
Килиан се съмнява дали това наистина ще направи пазаруването много по-евтино за клиентите.
По-вероятно е цените да бъдат коригирани само леко надолу.
Или с други думи - те ще спаднат, но
в крайна сметка ще останат доста над нивата им отпреди пандемията.
Не бива да се забравя, че ИКЕА значително увеличи цените си през 2021 и 2022 година.
"Да вземем една мебел, чиято цена се е удвоила - например от 200 евро на 400 евро. Ако сега тя е със 100 евро по-евтина, на пръв поглед това звучи добре", обяснява маркетинговият експерт. Цената е спаднала с 25 процента, но в крайна сметка днес тя все още е с 50% по-скъпа, отколкото е била преди 3 години."