Правосъдното министерство видя нередности по Агенцията по вписванията

Новини
18:51 - 23 Август 2021
2199
Правосъдното министерство видя нередности по Агенцията по вписванията

Министерството на правосъдието е установило нередности в Агенцията по вписванията още преди доклада на Сметната палата и били предприети всички действия. За това съобщиха от ведомството.  По-рано днес стана известно, че в свой одит Сметната палата посочва редица слаби места в работата на Агенцията по вписванията.  

По този повод от министерството изпратиха много подробно съобщение с всички предприети действия. Ето и цялото съобщение:

На 28.06.2021 г., 10 дни след встъпването в длъжност на новия директор на Агенция по вписванията (АВ), беше връчен одитен доклад на Сметна палата за извършена проверка на цялостната дейност на АВ във всички направления за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2019 г., обхващащ управлението на предходните изпълнителни директори: г-жа Елена Маркова, г-жа Стефания Матарова-Динова, г-жа Зорница Даскалова и г-жа Габриела Козарева.

Същият беше прецизно разгледан и беше изготвен отговор в законоустановения 14-дневен срок по всяка от многобройните констатации и препорък казаха от Министреството на правоъсдието.

Повечето от установените недостатъци и нарушения, констатирани от Сметната палата, се съдържат в доклад на Инспектората по чл.46 от Закона за администрацията, подготвен по заповед на служебния министър на правосъдието проф. Стоилов.

Веднага след това ръководството на Министерството на правосъдието и новият директор на АВ са предприели редица действия.

Ето какво казват още от МП по отношение на констатираните нередности.

След двукратно удължаване на влизането в сила на Закона за особените залози (ЗОЗ) след встъпване в длъжност на настоящото служебно правителство се констатира, че Агенция по вписванията няма почти никаква готовност за администриране на ЦРОЗ, защото единствено е приета Наредба № Н-3 от 31 юли 2020 г. за воденето, съхраняването и достъпа до Централния регистър на особените залози. Предприеха се спешни действия за организация и дефиниране на стъпките за съответни срокове и отговорници в следните направления:

1. Нормативна уредба

Привеждане в съответствие със ЗОЗ на Устройствения правилник на Агенцията по вписванията, като се приемат изменения в структурата, функциите и числеността на персонала, както и допълване на Класификатора на длъжностите в администрацията, за да се включи длъжността „Длъжностно лице по вписванията“;

Допълване на Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията с нов раздел, в който да бъдат включени таксите, събирани по Закона за особените залози;

Изменение и допълнение на Наредба № Н-3 от 31 юли 2020 г. за воденето, съхраняването и достъпа до Централния регистър на особените залози. Анализът на процесите при изграждане и функциониране на ЦРОЗ като електронна база данни идентифицира въпроси, на които следва да се намери нормативно решение;

2. Информационна система

Към настоящия момент разработването на информационната система е на етап приемане на системен проект на Изпълнителя „Информационно обслужване“ АД, в който се описват процесите и техническите изисквания към системата и въз основа на който следва да се разработи софтуера. Това е предпоставка, за да започне разработването му. Срокът за изпълнение, предложен от „Информационно обслужване“ АД, е 31.12.2021 г.

3. Материално – техническо обезпечаване

Приемането на документи на електронен и хартиен носител ще се извършва от деловодители в съществуващите 27 Служби по регистрацията в цялата страна, а постъпилите заявления ще се разпределят на случаен принцип и ще се разглеждат от длъжностни лица по вписванията.

Според разпоредбите на Директива ЕС 2017/1132 относно взаимното свързване на търговските регистри (BRIS) в Европейския съюз крайният срок, в който България трябваше да се свърже с BRIS, беше 08.06.2017 г. Министерство на правосъдието, респ. Агенция по вписванията след встъпването в длъжност на настоящото ръководство, предприе спешни мерки като изготви техническа спецификация, проведе процедури и сключи договор с предмет „Осигуряване на оперативна съвместимост за обмен на данни между информационната система на търговския регистър и Европейската централна платформа и предоставяне на информация за действителни собственици“, който вече се изпълнява.

Изготвен е детайлен график от 09.07.2021 г. за изпълнение на дейностите по изработване на софтуера, като същият ще бъде готов до 31.12.2021 г., след което ще започнат тестовете за свързване и интеграция с Европейската платформа в периода от 01.01.2022 г. – 28.02.2022 г., които ще се проведат съвместно от български експерти и експерти от страна на Европейската комисия. За посочените действия АВ осъществява оперативна комуникация с техническия екип на Европейската комисия и информира чрез Министерство на правосъдието ЕК за напредъка, което следва да се счита за убедително доказателство по критериите на Европейската комисия, за спиране или прекратяване на процедурата за нарушение № 2020/2187, започната срещу Република България.

Очакваният резултат от тези действия е прекратяване на наказателната процедура срещу Република България или минимум удължаване на срока за страната преди предаване на документацията в Европейския съд.

Годишни финансови отчети (ГФО)

При стъпването на настоящото ръководство на Агенция по вписванията необработените заявления за обявяване на ГФО и декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 от Закона за счетоводството са 993 624 бр., липсваше план, график и организация за преодоляване на забавянето. През настоящата година се очаква да постъпят още около 500 000 бр. заявления. Въвеждането на организационни и кадрови мерки ще доведат до следния резултат:

• Подадените през 2019 г. ще бъдат разгледани до края на настоящата година 31 декември 2021 г.;

• Подадените през 2020 г. ще бъдат разгледани до 30 юни 2022 г.;

• Подадените през 2021 г. ще бъдат разгледани до края на 2022 г.;

По този начин от 01 януари 2023 г. ще се разглеждат заявленията, постъпили до 30.09. 2022 г. за обявяване на годишните финансови отчети за 2021 г.

ДЪРЖАВНИ ТАКСИ

Принципът за разходоориентираност на държавните такси е посочен в Закона за държавните такси. Същевременно обаче, голяма част от приходите от такси, събирани от АВ са от пропорционални такси, за които този принцип не се прилага. Тези такси се определят върху цената на документа или услугата, а когато цената не е указана – върху пазарната цена. Именно такива са събираните в повечето случаи такси за вписвания по Правилника за вписванията (напр. 0,1% от материалния интерес).

Това обяснява надвишаването на приходите спрямо разходите на Агенцията по вписванията. За илюстрация следва да се посочи, че съгласно годишния доклад на агенцията, общите приходи за 2020 г. са 51 882 228 лв. при извършени разходи в размер на 25 264 690 лв. Приходите от Имотен регистър са в размер на 37 735 882 лв. , от Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел са в размер на 13 716 600 лв., от регистър БУЛСТАТ – 271 989 лв. и от Регистъра на имуществените отношения на съпрузите – 140 080 лв. С изключение на Имотния регистър, където таксите са преимуществено пропорционални, в останалите регистри същите са определени като прости такси, като в определени случаи, при спазване на принципа за разходоориентираност и обоснованост на таксите, същите трябва да бъдат увеличени предвид увеличаването на материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата към настоящия момент.

Същевременно, както се посочва и в доклада на Сметната палата, дейността на Агенция по вписванията остава недофинансирана, като е посочен и конкретен пример с липсата на 36 млн. лева за създаването на Имотен регистър в България. Причината за това е, че при изготвянето на бюджетните прогнози се определят разходни тавани, съгласно Решение на МС. Те не следва да се надвишават от разпоредителите с бюджет.

НЕЗАВЕРЕНИ ПРЕПИСИ

В констатация на Сметна палата по извършения одит се посочва, че Агенцията по вписванията, въпреки че е администратор на лични данни, не гарантира спазването на принципите и изискванията на Общия регламент за защита на данните, като предоставя незаверени преписи на актове на всяко лице, което ги поиска без заличаване на личните данни, съдържащи се в тях.

По отношения на тази констатация следва да се отбележи:

На основание чл. 42, ал. 1 от Правилника за вписванията „Всеки може да поиска справки по вписванията, отбелязванията и заличаванията, извлечения от съдържанието на всички книги и регистри, незаверен препис от всички вписани и отбелязани актове или актове за заличаване, както и удостоверение за наличието или отсъствието на вписване.“

Всички услуги, включително незаверени преписи, се предоставят от Агенцията на основание изрична нормативна регламентация. От момента на създаване на Агенция по вписванията през 2004 г. се издават незаверени преписи на документи. Данните и актовете в имотния регистър са публични съответно Агенция по вписванията следва да ги предоставя в цялост.

По отношение на защитата на личните данни са предприети действия за актуализиране на политиките за получаване и обработване на постъпили искания от субекти на данни, свързани със защитата на личните данни във водените регистри. В изпълните на законите, регламентиращи режима на търговската регистрация и Юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ), имотната регистрация и регистрацията на субектите на регистър Булстат, Агенция по вписванията получава от заявителите, съда или други държавни органи подлежащи на вписване данни и обстоятелства, които могат да съдържат и лични данни за индивидуализация на съответните лица.

Въз основа на съответните процесуални изисквания Агенцията извършва дължимите вписвания при спазване на регламентацията за защита на личните данни, съдържаща се в ЗТРЮЛНЦ, Правилника по вписванията, ЗКИР, Закон за Булстат, Семеен кодекс и Регламента за защита на личните данни (GDPR), което е потвърдено от множество становища и решения на Комисията за защита на личните данни.

СГРАДЕН ФОНД

Агенцията по вписванията администрира пет национални регистъра: Имотен регистър, регистър БУЛСТАТ, специален регистър Булстат, Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел и Регистър на имуществените отношения между съпрузите. От януари 2022 г. към Агенцията ще премине и Централен регистър на особените залози. Всеки от регистрите съдържа важна информация и документи относно правния статут и правата на широк кръг от субекти, а вписванията в тях имат определено от закона правопораждащо, защитно и/или оповестително действие.

Основна роля и ангажимент за правилното и пълно въвеждане на данните, както и съхраняването на документите, имат служителите в 113-те служби по вписвания и 27-те служби по регистрация в шестте регионални дирекции на АВ, осъществяващи деловодни функции на територията на цялата страна.

Архивите на Служби „Вписвания“ се увеличават с всяка изминала година, поради което е невъзможно съхраняването им в наличните помещения. Запазването на архивите е от изключителна важност както за нормалното функциониране на службите, така и за запазване интересите на субектите с право на собственост върху недвижими имоти. Голяма част от книжата, съхранявани от Службите по вписванията, са със срок за съхранение „За постоянно запазване“.

С оглед на това, многократно са изпращани писма с искания до кметове и областни управители за предоставяне на помещения държавна или общинска собственост, по възможност в централната част на града, с оглед осигуряване на лесен достъп на гражданите до институцията, ефективно административно обслужване и нормалното функциониране на институцията.

ЧОВЕШКИ РЕСУРСИ

Трудовото правоотношение на г-жа Габриела Козарева, като изпълнителен директор на Агенцията по вписванията, беше прекратено в изпълнение на препоръките от доклад, изготвен от Инспектората по чл. 46 от Закона за администрацията. В него се посочват редица недостатъци в управлението на човешките ресурси, част от които са описани и в констатациите на Сметната палата.

Към датата на встъпване в длъжност на новото ръководство на Агенцията по вписванията повечето ръководни позиции бяха незаети. Предприети са действия за попълване щатната численост чрез обявяване на конкурси за наличните свободни бройки.