Пробив: Учени откриха как да блокират COVID-19

Здраве
12:40 - 11 Май 2022
Пробив: Учени откриха как да блокират COVID-19

За първи път в света белгийски изследователи от университета в Льовен, Белгия, успяха да идентифицират и блокират ключа, който позволява на коронавируса да атакува клетките, като по този начин могат да предотвратят заразяване с COVID-19.

Откритието, публикувано в "Nature Communications", поражда надежда, че може да бъде разработено антивирусен препарат, който да ликвидира вируса в случай на инфекция или високорисков контакт, съобщиха от университета.

Изследователите посочват, че въпреки кампаниите за ваксиниране, населението не е имунизирано срещу появата на нов вариант на вируса, а дългосрочната ефективност на ваксините остава неизвестна.

Освен това някои хора все още се заразяват с тежки инфекции, тъй като не съществува ефективно лечение.

Давид Алстейнс, изследовател в Института по биомолекулярни науки и технологии (LIBST) на Университета в Льовен, и неговият екип работят от две години, за да разберат механизмите, използвани от вируса за заразяване на клетката.

Те изследвли взаимодействието между сиаловите киселини (AS) - вид захарни остатъци по повърхността на клетките, и шиповия протеин на SARS-CoV-2, за да изяснят ролята му в процеса на заразяване.

Вече беше известно, че сиаловите киселини, обграждащи клетките, улесняват вирусите при идентифицирането на техните мишени, но също така улесняват прикрепването на вируса и инфектирането на клетката.

При това проучване изследователите идентифицираха вариант на тези сиалови киселини, който взаимодейства по-силно с шиповия протеин на вируса в сравнение с други. "Накратко, те откриха ключа, който вирусът използва, за да отвори вратата към клетките", казват от университета.

След това учените решили да примамят вируса в собствения му капан, като му попречат да се прикрепи към гостоприемника си.

Изследователите успели да блокират точките на прикрепване на шиповия протеин и да потиснат всяко взаимодействие с клетъчната повърхност.

"Ако вирусът не може да се прикрепи към клетките, той не може да влезе в тях и умира. Така се предотвратява заразяването", разказват от университета, като подчертаха, че предимството на това откритие е, че то работи с всеки вариант на вируса, независимо от мутациите.

Предстои изследователският екип да проведе тестове върху мишки, за да приложи този блокер към вируса и да провери дали ще действа върху организма. Резултатите би трябвало да дадат възможност за разработване на антивирусно лекарство.

С други думи, откритиетопоражда надежди за антивирусен препарат, който да изкорени вируса.