Просветният министър: Да подготвим днешните деца за новите професии на 21 век

Над 20 000 деца учат в чужбина, най-малко емигрират ромите

Новини
12:32 - 03 Октомври 2019
1228
Просветният министър: Да подготвим днешните деца за новите професии на 21 век

"Ключовата дума на 21 век ще е алгоритъм и затова е нужно да подготвим днешните деца, които ще са на пазара на труда следващите 4 десетилетия. От тази подготовка ще зависи дали ще сме развита или развиваща се страна. Ако подготвим днешните деца ще генерираме голяма добавена стойност". Така формулира бъдещото обучение на младежите във Варна просветният министър Красимир Вълчев.

Той участва в среща от цикъла "MASTЕRCLASS WORK 4.0" в Икономическия университет. Основна тема на дискусията бяха предизвикателствата на дигитализацията пред пазара на труда, новите професии и адаптацията на младежите към новите изисквания.

В следващите години днешните деца ще сменят не само работни места, а и позиции и трябва да са гъвкави със знания, които да им позволят да са конкурентни с добри комуникативни умения, знания по математика и природни науки, отчете просветният министър.

Той обясни, че предстои изграждането на електронна платформа със свободен достъп, в която учители ще представят материал по атрактивен за учениците начин.

Изработването на платформата ще стане в рамките на проект "Образование на бъдещето", който съвсем скоро ще бъде одобрен по оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Учителите, които разработват уроци и клипове, ще получават заплащане за труда си, посочи Вълчев. Той уточни, че предстоят обучения и на преподаватели как да правят такива образователни ресурси.

„Миналата година осигурихме електронни учебници, но в тях няма допълнително образователно съдържание. Има платформи, които обаче са платени. Ще обучаваме учителите, защото е факт, че днешните деца много повече учат чрез образи. Няма да е за сметка на развитието на физическата активност и социално-емоционалната им интелигентност. Платформата върви с т. нар. облак и всяко дете ще има свое пространство, в което да оперира с новите ресурси. Ще финансираме и дейности по интереси по кодиране и моделиране от 1 клас. От 3 се учи компютърно моделиране, нужно е часовете да се увеличат", обясни министърът.

3500 удостоверения за гимназисти са издадени тази година за студенти в чужбина. Предишни години са издавани по 5000, а миналата - 4200. "Имаме тенденция за намаление. Тя може до някаква степен да се дължи на Брекзит, но е факт.

Иначе над 20 000 българи учат зад граница, а у нас учат 12 500 чуждестранни студенти и кандидатите се увеличават в много университети. Все пак министър Вълчев отчете, че по-малко деца напускат България.

Най-малко емигрират ромите.

"Факт е, че днес имаме най-голям проблем с резултатите по математика след 4 клас. Затова още веднъж ще прегледаме програмите, за да облекчим и учителите да имат повече време за преговор на базовите знания, а не да препускат през материала, защото това е фатално за математиката. Сформирали сме екип, който преглежда учебните програми по този предмет. Фокусът на системата върху контрол на документа трябва да се измести върху резултата. Трябва да насърчим иновативните учители", смята министърът.

"В областта на образованието се полагат много усилия, но големият проблем е как се променят изискванията към сегашните работещи", допълни лидерът на КНСБ Пламен Димитров, който също участва във форума във Варна. По думите му заетите у нас са 3 150 000 души, като поне един милион от тях трябва спешно да повишат базовите си дигитални умения, за да не останат без работа през следващите 4-5 години.

"Сегашните работещи са 3 150 000 души и сме на последно място в ЕС по дигитални умения. Това е най-спешният въпрос за решаване. Ще се изисква поне 30% или 1 млн. души да променят до 4-5 г. базовите си умения, за да запазят работата си. Те час по-скоро трябва да придобият дигитални умения, за да не останат на улицата", обясни Димитров.