"Браво" за Малкович, "Ууу" за Фандъкова

Столичната кметица бе мощно освиркана в Народния театър, докато холивудската звезда приемаше цветя от нейно име и се покланяше на публиката

Култура
10:17 - 17 Февруари 2023
17923
"Браво" за Малкович, "Ууу" за Фандъкова

Джон Малкович и неговата дългогодишна сценична партньорка Ингеборга Дапкунайте бурно и дълго бяха аплодирани от 800 зрители, станали на крака и изпълнили до краен предел голямата зала на Народния театър по време на първия от трите спектакъла „В самотата на памуковите полета“ с участието на чуждестранните звезди. В четвъртък вечерта холивудският актьор и латвийската актриса излязоха за първи път пред българската публика и предизвикаха фурор сред ценителите на екстравагантния театър.

В същото време, докато Малкович и Дапкунайте, хванати за ръце, се покланяха на публиката и приемаха овациите, придружени с възгласи на български и на английски "Браво!", столичната кметица Йорданка Фандъкова бе мощно освиркана от част от залата. Това се случи, докато от нейно име на сцената бе поднесена голяма кошница с цветя за гостуващите актьори.

В случая нямаше конкретна причина дългогодишната градоначалничка да бъде освиркана и вероятно недоволството на зрителите, повечето от които платежоспособни, е предизвикано от цялостната некомпетентна политика на Йорданка Фандъкова като кмет на София.

По израженията на лицата на Джон Малкович и Ингеборга Дапкунайте пролича, че те бяха малко учудени от реакцията на публиката и първоначално не можаха да разберат защо след мощните аплаузи, последва освиркване, но вероятно после им е било обяснено, че дюдюканията не са оценка за тяхната страхотна игра на сцената и за интересната пиеса, а за кмета Йорданка Фандъкова.

Пиесата на френския драматург Бернар-Мари Колтес е режисирана от руския творец дисидент Тимофей Кулябин, който през декември постави "Нора" отново в Народния театър. Представленията се играят на английски, а български субтитри се излъчват на специални монитори. През 2022 г. Кулябин режисира на сцената на театър „Дайлес“ в Рига „В самотата на памуковите полета“, като България е част от световното турне на представлението. 

Билетите на цени от 50 до 400 лева бяха почти изчерпани за няколко часа в деня, в който бяха пуснати в продажба 20 дни преди гостуването на чуждестранните актьори. Заради скъпите билети, непосилни за голяма част от хората, които са ценители на театъра, публиката в Народния театър в първия ден на представянето на "Самотата на памуковите полета" бе по-необичайна от друг път.

В залата присъстваха бизнесмени и светски дами, дали с охота 400 лева, за да се похвалят, че са гледали Джон Малкович, но които никога преди това не са встъпвали в Народния театър. На част от тях им беше доста скучно от сложната философска пиеса, че дори заспаха или не преставаха да цъкат по телефоните. От явно неочакваната за тях скука ги спаси краткия по продължителност спектакъл - по-малко от 70 минути.

В залата се брояха на пръсти актьори и режисьори, дошли да гледат Малкович. Обикновено на премиери и на гостувания на чуждестранни звезди присъстват най-вече известни театрали, но този път тяхното присъствие бе доста по-скромно.

Сред първите зрителите на "В самотата на памуковите полета" бяха режисьорът Явор Гърдев, който е и на щат в Народния, актьорите Деян Донков, Радина Кърджилова, Цветан Алексиев, Алек Алексиев, Яна Титова, оперният певец Кирил Манолов. Малкович и Дапкунайте бяха аплодирани и от президента Росен Плевнелиев и половинката му Десислава, от семейство Гергана и Соломон Паси. Сред публиката бяха и Димитър Шумналиев, Лора Крумова, както и бивши депутати.

Известната пиеса на Бернар-Мари Колтес „В самотата на памуковите полета“ е написана през 1985 г., четири години преди драматургът да почине от СПИН. Френският театрален изследовател Патрис Павис намира в нея допирни точки с философските диалози на Платон и Дидро, а самият Колтес я нарича „философски диалог в маниера на ХVІІІ век“. Действието се развива „от другата страна на времето" - в тъмните часове на нощта, когато се срещат един Дилър и един Клиент и се оплитат в опасна игра на купуване и предлагане, в която властват страхът, желанието, сексуалността, потиснатата вина и агресията. 

Самият автор нарича творението си „философски диалог в маниера на XVIII век“. Отвъд привидната непроницаемост на текста, проследяващ срещата на Дилъра и Клиента, се утаяват темите за любовта като копнеж и невъзможност, за търговията като модус на човешките взаимоотношения, за желанието, което е срамно и самоунищожително и в крайна сметка – за самотата. Теми, които не всеки зрител може да прозре. Теми, предназначени най-вече за мислещия и интелигентен човек.