"Маркет линкс": Мая Манолова бие Фандъкова с 5 %

Актуални новини
12:22 - 14 Август 2019
8363
"Маркет линкс": Мая Манолова бие Фандъкова с 5 %

Мая Манолова стартира с 5% преднина пред Йорданка Фандъкова, ако се кандидатира за кмет на София. На първи тур Манолова би събрала 28% от гласовете на софиянци, а Фандъкова - 23%, сочат данните от социологическо проучване на "Маркет линкс", проведено сред 505 души в София в периода 1-6 август по поръчка на OFFNews. 

На трето място към момента се нарежда кандидатът на "План за София" Борис Бонев със 7%. Евентуалният кандидат на Демократична България събира 4%, още преди да бъде обявено името му, eвентуален кандидат за кмет, издигнат от ВМРО, би събрал 3%, макар че все още не се знае кой би бил той и дали изобщо ще има такъв. 

Значителна подкрепа събира арестуваната бивша кметица на Младост Десислава Иванчева - 3%.  Костадин Паскалев има само 2% или 14 пъти по-малко от Мая Манолова. 22% още не са решили за кого да гласуват, 4% декларират, че няма да отидат до урните. 

Мая Манолова категорично е с най-висок рейтинг сред софиянци. Омбудсманът събира 63% одобрение срещу 26% неодобрение. На второ място е президентът Румен Радев с 54% одобрение и 38% неодобрение. Те са единствените двама политици, при които одобрението е по-високо от неодобрението. 


Йорданка Фандъкова и Слави Трифонов имат по-висок рейтинг от премиера Бойко Боросов, но и при тях той е отрицателен. Сегашният кмет събира 48% одобрение срещу 49% неодобрение, шоуменът - 35% одобрение срещу 52% неодобрение.  Бойко Борисов събира одобрение колкото Слави, но при премиера неодобрението е по-високо - 60%. 

София изглежда готова за промяна. На въпрос кое би било важно, когато избирате кмет на София, 40% отговарят, че кандидатът за кмет трябва да е независим, 28% държат той да не членува в партия. 

"Имайки предвид ниската степен на одобрение на политическата класа (7% доверие и 73% недоверие), не е неочаквано, че 40% от имащите право на глас в София изразяват предпочитания за независима кандидатура за градоначалник. Изводът се потвърждава и от факта, че за 28% кандидатът не трябва да е партиен член. Тезата, че добрите отношения с централната власт са от съществено значение за бъдещо, добро управление се потвърждават за 24% от софиянци.

Към настоящия момент, партийни кандидатури показват по-слаб потенциал да мобилизират подкрепа, което очакваме да се промени във възходяща посока в хода на предстоящата предизборна кампания", кометират от Маркет линкс. 

Революционна ситуация по отношение на управлението на София няма. Софиянци одобряват повече как се развива общината им, в сравнение с това как се развива страната като цяло. Има обаче очакване, че нещата биха могли да се променят към по-добро.

Чистотата, трафикът и презастрояването са най-големите проблеми на София, които посочват респондентите. София в момента прилича на Букурещ, а бихме искали да заприлича на Виена, сочи друга графика от проучването. 

ГЕРБ категорично води в надпреварата за общински съветници с 22%, но много интересна се очертава битката за второто място. БСП и Демократична България са напълно изравнение с по 12%. 

Много значим е процентът на хората, които още не са решили за коя листа да гласуват, а има и такива, които декларират, че ще гласуват за Слави Трифонов, макар отсега да е ясно, че той няма да има листа на тези избори. 

Интересен е казусът с ВМРО. Партията на Каракачанов не само категорично е засенчила Атака и НФСБ в коалицията "Обединени патриоти", но е и втора по одобрение сред софиянци с 27%, плътно доближавайки ГЕРБ, която има само 3% повече одобрение. Високият рейтинг на ВМРО обаче по никакъв начин не се прелива към изборните резултати и едва 4% от запитаните декларират, че биха гласували за листата им. 

Много харесвана сред софиянци е Демократична България с 26% одобрение и само 59% неодобрение, което е по-малко от ГЕРБ и ВМРО, които събират съответно 62 и 65 процента неодобрение. Четвърти се нареждат БСП и 23/77 процента одобрение/неодобрение. 

Очертава се активността да бъде добра, дори висока. 54% от запитаните заявяват твърдо намерение да гласуват, 25% казват, че е по-вероятно да гласуват. Заради прословутите мъртви души в списъците обаче социолозите не могат да преизчислят на колко процента точно отговаря тази активност и се ангажират единствено с прогнозата, че активността на 27 октомври ще бъде по-висока от 41%, колкото беше на предишните избори през 2015 г. 

"Маркет линкс" е социологическа агенция, основана от Румяна Бъчварова - настоящ посланик в Израел, бивш вицепремиер и министър на вътрешните работи. Тя напусна агенцията през 2009 г., за да стане началник на кабинета на премиера Бойко Борисов. 

През 2016 г. проучване на "Маркет линкс" разбуни духовете в политическите централи, тъй като обявиха данни, според които при евентуален балотаж кандидат-президентът на ГЕРБ Цецка Цачева ще загуби вота както от Румен Радев, така и от Красимир Каракачанов. Тогава Бъчварова написа, че е напуснала агенцията преди 7 години и тъй като се е заела с политическа кариера е продала дяловете си на колегите от "Маркет линкс". Затова не е редно социологическата агенция да бъде определяна като "агенцията на Бъчварова".