"Юнивърсъл мюзик" свали музиката си от TikTok

Актуални новини
21:03 - 02 Февруари 2024
3083
"Юнивърсъл мюзик" свали музиката си от TikTok

Хиляди клипове в TikTok останаха без музика рано в четвъртък, след като най-голямата звукозаписна компания в света "Юнивърсъл мюзик" прекрати договора си за лицензиране с популярната платформа. Ю Ем Джи издава някои от най-известните артисти в света като Тейлър Суифт, Дрейк, "Ю Ту" и Ариана Гранде.

Във вторник (31 януари), ден преди изтичането на лицензионния му договор с TikTok, "Юнивърсил" публикува гневно отворено писмо, в което обвини TikTok за "незадоволителното плащане за музика" и за това, че позволява платформата му да бъде "наводнена със записи, генерирани от изкуствен интелект", от което потърпевши са губещите приходи живи хора артисти.

Рано в четвъртък TikTok потвърди, че е премахнала музиката от Ю Ем Джи - факт, лесно установим и от незапознатия с казуса при възпроизвеждане на видеоклип в приложението на потребител, използвал за фонова музика някой от записите от каталога на издателя.

Хиляди песни са били изтрити от библиотеката на TikTok, така че потребителите вече нямат възможността да ги избират за музикален фон при "сглобяването" на нови клипове, а в съществуващите приложението автоматично показва уведомление "Звукът е премахнат поради ограничения, свързани с авторските права". Въпреки това към 1 февруари някои видеоклипове, използващи записи на Ю Ем Джи, не бяха засегнати.

"Ню Йорк Таимс" цитира говорител на компанията, според когото на първо време не е било възможно да се изчисли колко видеоклипове ще бъдат засегнати от промяната.

Заради формата на клиповете и популярността на платформата и на много от създателите на съдържание, които я използват, TikTok се превърна в жизненоважна арена за музикалната индустрия. Вирален мийм, публикуван в TikTok, откъдето нерядко клипове се прехвърлят в "Ютюб", "Инстаграм" и други платформи, може да превърне нова песен в хит или да съживи славата на класика на няколко десетилетия, както това се случи през 2020 г. с песента на Fleetwood Mac от 1977 г. Dreams, отбелязва "Ню Йорк Таймс".

Сблъсъкът на Ю Ем Джи с платформата е поредната проява на тлеещия конфликт между издатели и платформи за потребителско съдържание, който се разпалва многократно през последните две десетилетия, противопоставяйки иновациите и бизнес моделите на технологичните компании срещу претенциите на музикалната индустрия за контрол и възнаграждения (плащания) за всяко едно използване на всяко едно произведение в интернет. 

Във вторник TIkTok обвини музикалната компания в изявление, че поставя "собствената си алчност над интересите на своите артисти и автори на песни" и каза, че Ю Ем Джи е "избрала да се откаже от мощната подкрепа на платформа с много над милиард потребители, които служат като безплатно средство за промоция и откриване на техния талант."

В редиците на музикалната индустрия оттеглянето на Ю Ем Джи беше изтълкувано като обявяване на война срещу един от най-влиятелните онлайн играчи в света, макар лейбълите да имат ограничен контрол върху това как да го използват за своите интереси.

Разгорещените разговори и дори изострените спорове, ултиматуми и закани са част от обичайния арсенал, когато става дума за големи музикални компании и технологични платформи. При все насрещните им интереси, тези две страни са принудени да преговарят редовно помежду си за условията по осигуряване на изключително важните лицензи за съдържание, позволяващи на посредниците на съдържание и услуги на информационното общество да хостват музика.

В същото време обаче рядко се случва музикална компания да материализира заплахите си да премахне своето съдържание. Това се случи през 2008 г., когато "Уорнър мюзик" изтегли хиляди музикални видеоклипове от "Ютюб". Противопоставянето продължи девет месеца и след като платформата за видео на "Гугъл" - най-голямата в света - се съгласи да споделя приходите от реклама с лейбъла, "Уорнър" върна своите видеоклипове.