Разследване на Lupa.bg: Софиянци с шокови сметки за вода

Икономика
19:54 - 04 Април 2019
11066
Разследване на Lupa.bg: Софиянци с шокови сметки за вода

Всяко тримесечие редица клиенти на „Софийска вода” получават шокови сметки, сякаш едно четиричленно семейство пълни басейни в дома си и денонощно използва живителната течност, показа разследване на Lupa.bg. Така например, ако едно домакинство през последните 2 години е плащало месечно по 40 лева, изведнъж през април 2019 г. получава изравнителна сметка за 83 лева, което означава, че наведнъж трябва да плати над 100 % от обичайната си фактура за вода.

Причината на всеки три месеца столичани, както и клиентите на водни дружества из други градове да получават силен студен душ, е в спорна наредба за ВиК услугите, чрез която на практика се наказват редовните платци за сметка на некоректните.

Част от клиентите на „Софийска вода” не осигуряват достъп за отчет на водомерите си и така разликата между отчетите и общия водомер се плаща от останалите съкооператори на всеки три месеца. Затова е въведена и по-либералната схема за отчитане - инспекторите призовават да се оставят бележки с показанията или оставят телефонните си номера, на които потребителите да заявят показанията на водомерите си. Дори и това обаче често пъти не води до съществен резултат, а разминаването в кубиците се плаща най-вече от коректните платци.

Затова се стига до фрапантни куриози, при които преди време софиянци от блок 200 в столичния квартал „Красно село” получиха изравнителна сметка за вода от 3800 лв. Баснословна сума, при положение, че въпросното семейство месечно не е плащало повече от 40-45 лева.

Въпросът тогава беше решен като клиентите не платиха огромните изравнителни сметки в порядъка на 1000-3800 лева. Но въпросът е, че на всеки три месеца се получават шокови фактури. "С жената плащаме 20 лева за вода. Пенсиите ни общо са 398 лева. А преди дни получихме изравнителна сметка за 190 лева. Ами кажете, как да платим толкова?! Откъде да ги вземем, като нямаме! Ще гладуваме... Няма как... А разни богаташи в блока ни не плащат с години, а после всичко се струпва на нашите глави, защото сме коректни. Или просто сме балъци, че търпим да ни мачкат. Ние, коректните плащаме, а те - не и не им пука", възмути се пред Lupa.bg възрастен господин от висок блок в столичния квартал "Изток".

Организации за защита на потребителите, както и омбудсманът Мая Манолова отдавна твърдят, че трябва да се излезе от порочния кръг. А неговата същност е наличието на общ водомер, върху който живущите в етажната собственост нямат контрол.

Когато се установят разлики между общия водомер и сбора от показанията на уредите от отделните апартаменти, разликата се начислява на всички живущи. Така на всеки три месеца голяма част от столичани плащат значително по-високи  сметки за вода, въпреки че не са имали толкова голямо потребление. Все пак разлики има и заради течове по мрежата - стари тръби и уреди за отчитане, но най-често те не са основната причина за по-големите сметки на всяко тримесечие.