Репортаж на Lupa.bg: Как се промениха заведенията заради пандемията

Общество
11:30 - 01 Март 2021
4322
Репортаж на Lupa.bg: Как се промениха заведенията заради пандемията

Пандемията от COVID-19, която засегна ресторантьорския бранш изключително силно, принуди собствениците и управителите на заведенията да прибегнат до революционни методи, за да запазят хляба си. Въпреки че шефът на асоциацията на съсловието Ричард Алибегов бе сред най-гръмогласните флагмани на движението за отваряне на кръчмите, при това в периоди на пикове от заболели от коронавируса, се оказа, че има редица кръчми, които отказват да се впишат в кресливия тон и без много шум се адаптираха към новата среда.

Огромни градини с ясно разграничение на местата за сядане, доставки по домовете, безпрецедентни хигиенни мерки и нови технологии като въвеждане на дигитално меню са само част от промените за бранша, видя репортер на Lupa.bg в деня на официалното отваряне на ресторантите. Официалното, защото десетки бяха хванати в последните месеци да работят нелегално, на закрито, посрещащи огромни компании в разрез с всички мерки на здравните власти.

На ул. "Г. С. Раковски" 174 в София посрещат първите си клиенти след ноемврийския локдаун като при малък празник. На входа мерят температурата, целият обслужващ персонал е снабден с маски, при това хирургически, а не платнени, дезинфектанти има на всяка маса, а самите помещения са разделени така,
че повече от шестима души на едно място няма как да се съберат.

Няма маски под носа и пипане с голи ръце 

Навън, в зимната градина, разпоредбите за отстоянието между столовете е спазено под конец, а заведението е сложило кръст на хартиените и кожените менюта. Клиентите могат да поръчат, след като сканират на собствените си смартфони QR кода и от там изберат блюдата и напитките си.


Смартфонът вече е и меню 

Управителката Кристина Асенова разказва пред медията ни, че въпреки че са се опитали да спасят новооткрития им бизнес миг преди затварянето през ноември с доставки, това не е могло да компенсира нито липсата на социален контакт с клиентите, нито финансовите загуби. "Преди всичко беше важно за нас с изградения кръг от постоянни клиенти да запазим името си.

През ноември имаше шок заради дългите приготовления, затварянето доведе до нервен срив. Но не се отказахме, защото знаехме, че като цяло браншът е труден за пробив и без пандемия", добавя тя.

Все още не са се възползвали от нито една от мерките, които държавата обяви в помощ на бизнесите. "Не знаем дали сме одобрени. А срокът бе до края на февруари", казва Кристина Асенова. На въпрос как възприема идеята за обозначаването със специални стикери на заведенията, чиито персонал е ваксиниран или преболедувал вируса, тя отговаря категорично, че това е дискриминация и е твърдо против. 

Надеждата й е, че работещите в заведенията, макар и бавно, ще се възстановят от кризата. А доказателство за думите й са резервациите, направени за женския празник Осми март, които никак не били малко. 

Йордан Добрев пък е ресторантьор със завиден стаж в бранша, който успява с нов бизнес модел не само да не загуби клиенти в най-тежките периоди - зимните, съчетани със затваряне на кръчмите, но и да привлече нови. Без да чака помощи от държавата той преоткрива отворените пространства и консумацията на открито като успешен план за справяне с кризата.

И на ул. „Васил Калчев“ в столичния кв. "Дианабад" (срещу Литекс тауърс - б.р.), мерките са безпрецедентни - бележките за спазване на отстояние от клиентите, решили да заситят глада си с вкусни български гозби, са навсякъде, персоналът - от собственика до разносвача са с маски, дезинфекцията е постоянна.

Там опасения за аерозолно разпространение на инфекцията са сведени до минимум - заведението разполага с маси само на открито, през завидно огромно разстояние една от друга. За децата също е помислено - за забавлението и безопасността им.


Отворените пространства са най-честият избор на клиентелата

Сервитьори няма, а храната се избира и подава на място така, че да са максимално ограничени контактите между персонала и клиентите, като са ограничени със стъклени прегради. Всички прибори са еднократни - отново според препоръките и на нашите здравни власти, и на СЗО.


И тук изискванията за брой клиенти е спазено до сантиметъра

Йордан казва, че доставките до дома няма как да компенсират консумацията на място. А заради затварянето на заведенията е бил принуден да помисли върху нов подход - хранене на открито при подходящите условия, независимо от сезона, заради който решава да вложи оборота досега. Вярва, че това е бъдещето на този тип ресторанти - повече време сред природата, по-качествена храна и по-добра хигиена. 


И в това заведение се готвят да посрещнат зажаднелите за социални контакти 

Снимки: Архив на ресторантите и Агнес Методиева, Lupa.bg