Рискът от смърт при полет намалява наполовина всяко десетилетие

В периода между 2018 и 2022 г. средният показател е един смъртен случай на всеки 13,7 млн. пътници

Новини
14:10 - 09 Август 2024
1297
Рискът от смърт при полет намалява наполовина всяко десетилетие

Летенето със самолет става все по-безопасно, като рискът от смърт при подобно пътуване намалява наполовина с всяко следващо десетилетие от 60-те години на миналия век досега, предаде АФП, като цитира проучване на Масачузетския технологичен институт.

В периода между 2018 и 2022 г. средният показател е един смъртен случай на всеки 13,7 млн. пътници в световен мащаб, в сравнение с един на всеки 7,9 млн. пътници в периода 2008-2017 г. и един на всеки 350 000 пътници за 1968-1977 г.

"Безопасността на полетите продължава да се подобрява", казва Арнолд Барнет от Масачузетския технологичен институт и съавтор на проучването. Данните са публикувани в специализираното издание Journal of Air Transport Management.

В периода между 1978 и 1987 г. средният показател е бил един смъртен случай на всеки 750 000 пътници, в 1988-1997 г. - един на всеки 1,3 милиона пасажери, а в периода 1998-2007 г. - един смъртен случай на всеки 2,7 милиона.

Барнет отбелязва, че напредъкът по отношение на повишаването на сигурността на полетите не е гарантиран. 

Последният голям авиоинцидент на американска територия е през 2009 г., когато машина, произведeна от "Бомбардие" на авиокомпанията "Колган ер", се разбива и отнема живота на всичките 49 пътници на борда. Фаталният полет е от Ню Йорк до Бъфало, припомня АФП.

Неотдавнашни инциденти, свързани със сблъсъци на писти в САЩ, някои от които бяха избегнати, попаднаха в заглавията на вестниците. "Боинг" се оказа в затруднено положение, след като част от фюзелажа на самолет "737-9 Макс" на "Аляска еърлайнс" се откъсна по време на полет.
   
Изследователите посочват, че съществуват и различия между държавите.

Списъкът на най-безопасните за използване на въздушен транспорт включва САЩ, страните-членки на Европейския съюз, Черна гора, Норвегия, Швейцария, Великобритания, Австралия, Канада, Китай, Израел, Япония и Нова Зеландия.

Втора категория включва Бахрейн, Босна, Бразилия, Бруней, Хонконг, Индия, Йордания, Катар, Кувейт, Малайзия, Мексико, Сингапур, Обединените арабски емирства, Тайван, Турция, Филипините, Чили и Република Южна Африка.
    
Въпреки че авиорискове са по-високи в останалите държави, които формират трета категория, те също са намалели наполовина през периода 2018-2022 г., отчитат учените от Масачузетския технологичен институт, цитирани от АФП.