Само 20% от българите успяват да пестят в пандемията

Икономика
16:22 - 18 Януари 2022
1146
Само 20% от българите успяват да пестят в пандемията

Общото ниво на финансовата грамотност в България е 58%. Това разкриват последните анализи на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

България е малко над средното равнище за региона, но под средното ниво за страните членки на ЕС. По време на пандемия бюджетът на българина се свива. Ако се гледа общата статистика, българинът е спестил доста, тъй като депозитите са нараснали с 10% в банковата система и вече има над 62 милиарда. Това каза пред Нова тв кредитният консултант Тихомир Тошев.

Спестяването не е масово явление. Само около 20% от нашенците успяват да спестяват и да трупат депозити в банките. 80% вече са похарчили част от спестяванията си и ще продължават да го правят заради тежката ситуация с цените на консумативи и стоки.

Според специалиста у нас няма правилно планиране на семейния бюджет. Спестяването от доходите всеки месец е много важно, когато настъпят трудни времена, а за хората с кредити това е задължително, обясни той. Тихомир Ташев заяви още, че доходите могат да се защият от инфлацията чрез инвестиции с по-висока доходност.

Държавите от Югоизточна Европа са постигнали средно около 57% от максималния възможен резултат. Това е по-ниско от стойностите, получени чрез същата методология от проучвания на икономиките на ЕС и ОИСР (съответно около 64 % и 65 %), пише pariteni.bg.

Според друго проучване, публикувано от Portafina, 68% от британците смятат, че преподаване на финансова грамотност в училище би подобрило финансовото им положение по-късно в живота. 9 от 10 родители вярват, че е отговорност на училището да предоставя финансово образование.

Проучване на Money Advice Service разкрива, че 88% от учителите нямат обучение или специфични квалификации, необходими за преподаването на такъв тип информация.

Самите учители казват, че основните пречки пред предоставянето на финансово образование в училище са липсата на време в графиците, няма гъвкавост в учебната програма и има страх от липса на необходимите умения и знания.