Сделка за избягване на забраната в САЩ: Собственикът на TikTok е подписал обвързващи споразумения

Според меморандума ще бъде създадено съвместно дружество, като половината от него ще бъде притежавано от група инвеститори

САЩ
10:08 - 19 Декември 2025
695
Сделка за избягване на забраната в САЩ: Собственикът на TikTok е подписал обвързващи споразумения

Китайският собственик на TikTok - ByteDance - е подписал обвързващи споразумения с американски и международни инвеститори за управлението на бизнеса на приложението в Съединените щати. Това е съобщил главният изпълнителен директор на TikTok Шоу Ци Чу в писмо до служителите в четвъртък.

Според меморандума ще бъде създадено съвместно дружество, като половината от него ще бъде притежавано от група инвеститори, сред които Oracle, Silver Lake и инвестиционната компания MGX от Обединените арабски емирства. Сделката се очаква да бъде финализирана на 22 януари и има за цел да сложи край на дългогодишните опити на Вашингтон да принуди ByteDance да продаде американските си операции заради опасения, свързани с националната сигурност.

Споразумението е в съответствие със сделката, обявена през септември, когато президентът на САЩ Доналд Тръмп отложи прилагането на закон, който предвиждаше забрана на приложението, ако то не бъде продадено. В писмото си до служителите TikTok посочва, че сделката ще позволи "на над 170 милиона американци да продължат да откриват свят от безкрайни възможности като част от една жизненоважна глобална общност".

По силата на договореностите ByteDance ще запази 19,9% дял от бизнеса, докато Oracle, Silver Lake и базираната в Абу Даби MGX ще притежават по 15% всяка. Други 30,1% ще бъдат държани от свързани лица на съществуващи инвеститори в ByteDance.

По-рано Белият дом заяви, че Oracle, чийто съосновател е поддръжникът на Тръмп Лари Елисън, ще лицензира алгоритъма за препоръки на TikTok като част от сделката.

Споразумението идва след поредица от забавяния. През април 2024 г., по време на администрацията на президента Джо Байдън, Конгресът на САЩ прие закон за забрана на приложението по съображения за национална сигурност, освен ако то не бъде продадено. Законът трябваше да влезе в сила на 20 януари 2025 г., но срокът беше отлаган многократно от Тръмп, докато администрацията му договаряше трансфера на собствеността.

През септември Тръмп заяви, че е разговарял по телефона с китайския президент Си Дзинпин, който, по думите му, е дал зелена светлина за сделката. Въпреки това бъдещето на платформата остана неясно след срещата на двамата лидери лице в лице през октомври, на фона на продължаващото напрежение между двете държави по търговски и други въпроси.

"TikTok се превърна в разменна монета в по-широките отношения между САЩ и Китай", коментира Алвин Грейлин, преподавател в Масачузетския технологичен институт. "При смекчаване на напрежението одобрението от Пекин за структурата и лицензирането на алгоритъма изглежда по-малко като капитулация и повече като премерена деескалация, която позволява и на двете столици да представят сделката като успех у дома."

Сделката предизвика критики от страна на сенатора демократ Рон Уайдън от Орегон, който заяви, че тя няма да направи "нищо, за да защити поверителността на американските потребители". Според условията алгоритъмът за препоръки на TikTok трябва да бъде пренастроен върху данни на американски потребители, за да се гарантира, че съдържанието не е подложено на външна манипулация. "Не е ясно дали това изобщо ще постави алгоритъма на TikTok в по-сигурни ръце", каза Уайдън. Той се противопостави на закона от 2024 г. и беше сред законодателите, които настояваха за удължаване на крайния срок през януари, за да се даде повече време на Конгреса да ограничи рисковете, свързани с Китай

Някои потребители също изразиха предпазливост към новите инвеститори. Собственичката на малък бизнес Тифани Чианчи, която има над 300 000 последователи и близо 4 милиона харесвания в платформата, заяви, че се надява новите собственици да запазят същото потребителско изживяване за предприемачите.

"Надявам се малките бизнеси да бъдат защитени", каза тя. TikTok посочва, че повече от 7 милиона малки предприятия рекламират продуктите и услугите си в приложението в САЩ. "Запазвам си правото да преценя дали наистина сме спасили приложението за тези малки бизнеси", допълни Чианчи.

Тя обясни, че е избрала TikTok за реклама заради по-благоприятните условия за споделяне на приходи в сравнение с конкуренти като Meta. През последната година Чианчи е участвала активно в организирането на протести във Вашингтон и в TikTok с цел запазване на приложението.