Шампоани, омекотители, ароматизатори, прах за пране: опасни ли са?
Ароматите са навсякъде около нас. Те може и да ухаят приятно, но за някои хора могат да бъда изключително вредни и да провокират асматичен пристъп
ГУДРУН ХАЙЗЕ, "Дойче Веле"
Заобиколени сме от всякакви аромати - и приятни, и неприятни. Но знаете ли, че и най-свежите могат да бъдат опасни и да предизвикат алергични реакции? Дали кремове или шампоани, почистващи препарати или парфюми - всички те биха могли да отключат алергична реакция или да предизвикат астматичен пристъп. Разбира се, не всички хора са засегнати, но рискът е налице.
Тъй като тези продукти съдържат многобройни вещества, е изключително трудно да се открие конкретният "виновник". Освен това ароматите не винаги са толкова силни, че да можем да ги възприемаме ясно и съответно да ги избягваме. Но всички те оказват влияние върху нашия мозък.
Ароматите дебнат отвсякъде
Обикновено при астматиците долните лигавици са възпалени. Те покриват бронхите и трахеята. Ароматите могат да раздразнят лигавиците до такава степен, че да доведат до влошаване на проблемите с дишането и дори да предизвикат опасен пристъп на астма.
В продължение на над 15 години Германската асоциация за алергии и астма (DAAB) се занимава с темата заароматите. През октомври 2020 организацията иницира онлайн проучване за опита на засегнатите хора. Проектът продължи до септември 2021 г., а в него участваха близо 900 души.
"Подозираме връзка с ръста на ароматизирането на закрито за маркетингови цели. Контактът с аромати при хората, страдащи от астма, може да доведе до различни оплаквания. Около една трета от тях са имали негативни реакции като дразнения от кашлица, главоболие или астматични пристъпи", обяснява Силвия Плешка, химик и член на Германската асоциация за алергии и астма.
Множество симптоми, една причина
Около 235 милиона души по света страдат от някаква форма на астма, според Световната здравна организация (СЗО). Бронхиалната астма е най-често срещаната. Тя принадлежи към т.нар. обструктивни заболявания на дихателните пътища. При нея дихателните пътища се стесняват или блокират влизането на въздух. Последиците могат да включват усещане за стягане в гърдите, задух и кашлица. Плешка обаче уточнява, че не е възможно да се установи при колко точно хора респираторните проблеми са провокирани от аромати.
"Една от причините е, че симптомите варират изключително много. От главоболие до тежки мигрени, от сърцебиене, неразположение и изпотяване, до нарушения в намирането на точната дума. Както и от кашлица до опасни астматични пристъпи. Всички описани клинични картини имат една обща причина - ароматите." Научните изследвания за проблема в световен мащаб са редки, обяснява тя.
Едно изключение е австралийско изследване от 2019 г., което разглежда въздействието на ароматите върху тялото. То стига до заключението, че ароматите наистина могат да бъдат вредни за здравето. В повечето случаи механизмът за това е труден за разбиране. За разлика от алергиите към полените, астматиците не могат да бъдат тествани на кои точно аромати реагират негативно.
Често хората, чувствителни към ароматите, не биват приемани сериозно от околните. "Важно е да се подходи открито към проблема - както в семейството, така и с колегите - и да се информират те за възможните последствия", съветва Плешка.
Как бизнесът се възползва от ароматите
Индустрията отдавна е осъзнала силата на ароматите. И залага на тях. В супермаркетите ароматите играят важна роля: те се използват, за да влияят на поведението на пазаруващите. Ароматът на цитрусови плодове например има освежаващ ефект. Той подтиква много клиенти да стоят в магазина по-дълго, отколкото първоначално са смятали. А така вероятно и да накупят повече неща от планираното. Вероятно много малко хора са наясно, че поведението им може да се дължи на ароматите.
Ароматите се използват и в помещенията за работа - например за създаване на добра атмосфера. В много случаи това става със спрейове или ароматни пръчици. И докато в нашата собствена среда до голяма степен сме способни да елиминираме миризмите и ароматите, това едва ли е постижимо извън нея. "Информирането за негативните страни на ароматизирането и съобразяването с чувствителните и уязвимите хора са много важни неща", казва експертката Силвия Плешка.