Шок! Владо Пенев си тръгнал по средата на спектакъл

Нещо за четене
16:36 - 11 Декември 2019
14165
Шок! Владо Пенев си тръгнал по средата на спектакъл

Владо Пенев изненадващо е зарязал колегите си по средата на спектакъла „Скъперникът”, където играе главна роля, и по необясними причини не е довършил пиесата, научи ексклузивно Lupa.bg. Талантливият и популярен актьор е оставил в ступор колегите си и е предизвикал недоумение у режисьора на постановката Лилия Абаджиева, както и у зрителите на Малък градски театър „Зад канала”.

Шокиращата случка се е случила тази пролет, а тя стана публично достояние преди дни, когато самата режисьорка Лилия Абаджиева разкри какво се е случило в емоционален пост, публикуван във фейсбук. Тя не споменава името на актьора, предизвикал шок у нея и у зрителите с изненадващото си поведение, но Lupa.bg научи, че става дума за Владо Пенев. До момента театралната гилдия пази мълчание от уважение към един от най-талантливите и популярни актьори. Колеги на звездата допуснаха пред Lupa.bg, че заради многото ангажименти в театъра, киното и телевизията Пенев най-вероятно е „прегрял” и буквално е станал жертва на бърнаут - емоционално изтощение, предизвикано от свръх професионална натовареност. Понякога човек се чувства толкова съсипан, че изключва и не знае какво прави.

Владо Пенев като Арпагон в "Скъперникът"


Лилия Абаджиева сподели, че спектакълът е спрял своя сценичен живот, защото един от участващите актьори има етически дефицити. "За първи път в практиката ми на режисьор се случи актьор да не доиграе спектакъла до неговия край, да
напусне сцената и да остави колегите си и публиката в недоумение. За мен тази постъпка е неокачествима- никога не и дадох име, нито съм наричала въпросния актьор с епитети, нямам и ненавист към него в сърцето си. Единствено удивление и недоумение: как въобще си тръгваш от сцената? И още нещо, държа да подчертая, че целта на този пост не е да се стигне до публично линчуване на въпросния актьор", написа именитата режисьорка.

Премиерата на „Скъперникът” бе през декември 2013 г. и спектакълът се радваше на много успешен сценичен живот до пролетта на тази година, когато реално падна от афиша заради напускането на Владо Пенев. Той брилянтно изпълняваше ролята на стиснатия Арпагон. В спектакъла участваха и Александър Кадиев, Албена Михова, Христо Пъдев, Луиза Григорова-Макариев, Весела Бабинова, Иван Петрушинов, Любомир Ковачев, Владимир Зомбори и Владимир Димитров.


Проверка на Lupa.bg показва, че Владо Пенев почти всяка вечер има ангажимент в театъра. Има дни, когато сутрин е на снимки, следобед на репетиции, а вечер трябва да се превъплъти в трети, съвсем различен образ на сцената пред стотици зрители. Емоционално изтощение е причината и за отлагането на премиерата на новото представление с известния актьор “Великденско вино”. Тя трябваше да е този месец, но се отлага за догодина. Режисьор на постановката е Явор Гърдев. В нея Владо Пенев ще влезе в образа на поп Кръстьо.


Ето и емоционалния пост на Лилия Абаджиева, който тя написа преди дни в личния си профил във фейсбук. Lupa.bg го публикува без редакторска намеса:

"Един спектакъл /“Скъперникът”/, който спря своя сценичен живот, защото един от участващите актьори има етически дефицити. За първи път в практиката ми на режисьор се случи актьор да не доиграе спектакъла до неговия край, да напусне сцената и да остави колегите си и публиката в недоумение. За мен тази постъпка е неокачествима- никога не и дадох име, нито съм наричала въпросния актьор с епитети, нямам и ненавист към него в сърцето си. Единствено удивление и недоумение: как въобще си тръгваш от сцената? И още нещо, държа да подчертая, че целта на този пост не е да се стигне до публично линчуване на въпросния актьор.

Позволявам си да напиша този текст не непосредствено след въпросните недопустими събития, каквито новата история на българския театър не познава. Пиша сега в седмицата, в която загубихме едни от най- обичаните си актьори, които са били мои учители по етика в професията.

Режисьорът Лилия Абаджиева съжалява, че спектакълът падна от афиша


Една сутрин директорът на сатирния театър тогава- Рашко Младенов, ми се обади по телефона, за да ми каже, че Стоянка Мутафова е в болница с тежка инфекция, и че планираното за същата вечер представление се отлага. Малко по- късно ми звънна, за да ми каже, Стояна го е помолила аз да вляза в представлението, за да не падне (заради нейното заболяване). Репетирах около два часа преди представлението с актьорите, за да не бъде върната публиката, както Стояна пожела.


Константин Коцев не позволи да падне премиерата на “Ревизор”, въпреки че беше болен и имаше 40 градуса температура. Димитър Манчев избяга от болницата и игра блед и с абокат в ръката си в “Очакване на Годо”. Беше наредил на сина си да го докара в театъра, за да играе. Преди представлението го попитах в гримьорната- както беше по болнични калцуни и както забелязах едва тогава с отрязани фаланги на ппръстите на краката си- защо го прави, а той ми отговори следното: “Лили нас така са ни учили. Не мога да си представя представление да падне заради мен и заради мен да връщат публика”. Петър Петров ми е казвал, че един час, след като неговата любима съпруга е издъхнала в ръцете му, е отишъл да изиграе планирано в същия ден представление...

Актьорите от това поколение обладават невероятна, възхитителна етика в професията. За тях театърът е храм, сцената олтар. И това не са просто и само думи- примерите в подкрепа на това твърдение са безкрайно много в практиката ми, наистина. Бог да прости големите ми учители не само по театър но и по етика, задължителната етика, без която спектакълът не може да се състои. Позволявам си да пиша едва сега, именно от Москва-родината на Станиславски, който пише задължителните етични правила, които всеки актьор трябва да изповядва и обладава...

Българският театър загуби едно поколение, което изповядваше и обладаваше висока етика в професията, на сцената и в живота като дишането: естествено, ненатрапчиво и несуетно и то при безмерния им, безграничен талант, актьорски и личностно-нравствен капацитет. Да, отиде си цяла една епоха. Загубата е неизмерима. Но тези личности са се вграждали в нас и ние нямаме право да предаваме техните принципи и идеали в изкуството. Гледам на това като на свой дълг- да изповядвам тези принципи в собствената си работа. Но и на нашето поколение е поверена нелеката задача- това, на което са ни учили нашите учители, да предадем нататък- на тези, които идват след нас."

Постът на Лилия Абаджиева предизвика бурна дискусия между театралите. Повечето от тях настояха режисьорката да каже името на актьора, други настояват той да бъде заклеймен, а трети все пак казват, че не бива така да се съди, без да се знаят истинските причини.

"Бях в салона: публиката беше потресена, колегите съкрушени. Иначе, да: за мен този актьор умря! Не го съдя- всеки сам прави своите етически избори. Талантът без етика, посветеност и не суетност по отношение на работата и колегите, се превръща в нищо. Така мисля", написа в коментар под своя пост Лилия Абаджиева.

"Не мога дори да си го представя! Аз също съм играла с абокат, с двойна пневмония! Само преди две седмици играх с ужасния вирус, който вилнее в момента. Не знам за кой говориш, интересно ми е да разбера. За мен театъра е храм и не мога да допусна такова нещо", даде своето мнение и Нона Йотова.