Skoda иска да участва в модернизацията на БДЖ

Чехите имали план как да стабилизират транспортния сектор в България

Новини
14:23 - 06 Октомври 2021
1911
Skoda иска да участва в модернизацията на БДЖ

Железопътният транспорт в България има страхотно бъдеще, ако бъде правилно развит. Занапред железниците ще са тези, които ни предоставят бързо, безопасно и екологично чисто придвижване.

Това заяви в интервю за Economic.bg Зденек Майер, член на Съвета на директорите и старши вицепрезидент по продажбите на транспортната група Skoda. Разговорът се проведе в рамките на 14-ото издание на The TRAKO 2021, International Railway Fair – най-голямата среща на железопътната индустрия в Полша и една от най-големите в Централна и Източна Европа.

Имаме план как да стабилизираме транспортния сектор в България. Продуктите, които предлага Skoda, отговарят на всички европейски изисквания и са от най-висок клас. Присъствието ни в България е осезаемо, но смятаме да го разширим и да създадем по-добри условия за пътуващите.

След дълги преговори Skoda отново ще се опита да предостави влакови композиции на „Холдинг БДЖ“, заяви Майер.

Към момента компанията e продала десетки електрически автобуси и тролейбуси в едни от най-големите градове на страната, като София, Пловдив, Варна и Бургас. Налагайки се като добър партньор, чешката компания ще се опита отново да навлезе и да модернизира българската железопътна индустрия след няколко неуспешни опита досега.

Kъм настоящия момент „БДЖ – Пътнически превоз“ ЕООД разполага с 242 бр. тягов подвижен състав (локомотиви, мотрисни влакове), от които в експлоатация са 170 бр., както и разполага с 599 бр. пътнически вагони от различни серии, от които 391 бр. са в експлоатация.

Средната възраст на подвижния железопътен състав е над 30 години, се казва в отговор на бившия транспортен министър Росен Желязков на депутатско запитване от януари тази година.

По отношение на състоянието на подвижния железопътен състав на „БДЖ – Товарни превози“ ЕООД средната възраст на подвижния състав също е около 30 години. Дружеството разполага със 190 бр. различни серии дизелови и електрически локомотиви, от които 113 бр. са в експлоатация.

От 77 бр. локомотиви намиращи се в изолация, 24 броя подлежат на въвеждане в експлоатация след основен ремонт. А наличните товарни вагони са 4588 бр., от които 2509 са експлоатация.

COVID кризата, както и нестабилната политическа ситуация определено влияят негативно на развитието на България. Надяваме се, че след като бъде излъчено правителство, обществените поръчки за закупуване на нови електрически влакове ще бъдат подновени. Имаме готовност да участваме с богата гама от продукти в зависимост от нуждите на потребителя“, заявява Майер.

Сред продуктите, които Skoda предлага са: едноетажни електрически агрегати, двуетажни електрически агрегати, едноетажни и двуетажни вагони, влакове на метрото, електрически локомотиви тип Emil Zátopek и двуетажни push-pull влакове. Компанията разполага с два вида от последния тип, като най-новият беше представен на тазгодишния TRAKO International Railway Fair.

„Новото поколение двуетажни push-pull композиции отговарят напълно на стандартите в Западна Европа. Пътниците ще се возят в модерни, удобни вагони, чието стандартно оборудване включва климатик и контакти за зареждане на дребни електроуреди.

Пътуващите със сигурност ще оценят и новите прозорци, които са произведени така, че да пропускат по-добре сигнала на мобилните оператори. При разработката сме помислили и за пътниците, които водят активен начин на живот, и затова в композициите има достатъчно място за колелета и ски екипировка“, това коментира Петър Бржезина, президент и председател на управителния съвет на групата Skoda Transportation.

Към момента Чешките железници са поръчали пет такива композиции за линиите в Моравско – Силезкия.

Те имат капацитет от 356 места за сядане и са частично нископодови за безбариерен достъп от перони с височина 55 мм. Микропроцесорната система за управление позволява управление на композицията от кабината на мотрисата или от локомотива от един машинист без присъствие на други лица.

По стандарт тя е оборудвана с информационна система, валидатор за безконтактна покупка на билети, Wi-Fi и нова система за безопасност ETCS.

Композициите push-pull представляват несамоходен подвижен състав, теглен или бутан от локомотив, и са предназначени за движение с максимална скорост 160 км/ч. Голямо предимство е нейната гъвкавост и модулно изпълнение. Тя може да бъде закачена и теглена както от електрически, така и от дизелови локомотиви, следователно може да се движи по електрифицирани и неелектрифицирани линии.

Друго предимство е възможността за промяна на капацитета на композицията с помощта на модулите чрез добавяне на допълнителни междинни вагони.

Това позволява гъвкавост на капацитета, в зависимост от моментните нужди на превозвача, поясниха техническите експерти от Skoda.

В България има редица по-малки междуградски линии, които могат да се обслужват по-бързо. Водим постоянна комуникация с представители от бранша в Бургас, Варна, Пловдив и Стара Загора, които имат желание да подобрят качеството на услугата. Като партньори на международната инвестиционно-финансова група PPF Group, в която е също и Telenor, влаковете, които ще се движат по българските линии, ще предлагат висококачествена интернет връзка“, посочва още Майер.