Сливенският митрополит: Нестинарството е дяволско дело
Той забрани изнасяне на иконата от православния храм за танците в жарава

Забрана за провеждане на знаковите за Беломорска Тракия нестинарски танци поиска Сливенският митрополит Арсений. Той обяви обичаят за дяволско дело и забрани изнасяне на иконата от православния храм за танците в жарава.
В навечерието на нестинарските игри, които се организират по стар стил на 3 юни в село Българи, Сливенският митрополит Арсений отправи послание до свещениците и православните християни, в които ги призова да не участват в подобни ритуали и забранява в него да се използват православни икони.
„Нестинарството това е езическа практика, езически ритуал, който няма нищо общо с православната християнска вяра. Разбира се, всеки има право да изповядва каквото си иска, но аз съм длъжен да предупредя моето паство, освещенния клир, православните християни и да забраня използването на свещени образи в тези езически ритуали, защото това е кощунство и не бива”, каза митрополит Арсений.
Георги е нестинар от 23 години и за поредна година стъпи с боси крака върху жаравата. За него реакцията на Митрополит Арсений не е изненада, защото и друг път се е сблъсквал с негодуванието на свещеници. Вярва обаче, че дарбата на нестинарите е Божи дар и се надява древния танц върху жарава да продължи да съществува за поколенията след него.
"През годините съм се срещал с четирима митрополити. Бивши и настоящи. И съм повдигал темата. Единият ми каза "моето момче като правиш нещо с душа и сърце, само онзи отгоре може да те съди." Какво да кажа", споделя Георги.
Въпреки мнението на негово Високопреосвещентво Сливенския митрополит Арсений, Десислава Жекова също участва в ритуала, прихваната от горящата жарава, специфичната музика и иконата на светиите. Десислава е православна християнка и вярва в силата на Господ, играе върху жарава вече 25 години.
"Господ да ме съди за моите постъпки, ако нещо съм сгрешила. Спрямо нестинарството не мисля, че правя нещо грешно. Аз съм влюбена в енергията, наречена огън. Харесва ми да го правя, мога да го правя, дарена съм с този дар, ще го правя докато мога. Вярваме че Свети Константин и Света Елена са нашите покровители, те ни помагат, дават ни сила да минем без никакви изгаряния в жаравата", споделя Десислава.
Нестинарски танци, въпреки реакцията на църквата, ще има както на 3 юни, когато по стар стил местните отбелязват Свети Константин и Света Елена, така и през август.
Станислав Камалиев е нестинар от над 15 години. Споделя, че на много от местата, където влиза в жарава, няма храм, но иконата е част от танца с боси крака. Той казва, че това, което правят е за добро и за здраве, и допълва, че никой не може да му забрани да играе с иконата.
„Аз вярвам, че иконата на Свети Константин и Елена ме пази и тя е покровител на нестинарството”, казва още Станислав.
Нестинарството е част от живота на местните в странджанските села и Беломорска Тракия, а от години представлява интерес за туристи от цял свят.
Станислав разказва, че това е бългАрска традиция, която той и хората като него се опитват да съхранят, за да я предадат на поколенията.
От Община Царево заявиха в позиция, че конфликт между тях и Сливенска Света Митрополия не съществува.
А в селата Българи, Кости и Бродилово подготовката за нестинарски игри продължава.