Случайно! Астрономи заснеха обитаема супер-Земя?

11:50 - 07 Септември 2022
Случайно! Астрономи заснеха обитаема супер-Земя?

Екип от учени в белгийския Университет на Лиеж съобщиха, че са открили супер-Земя, която може да е обитаема, съобщава белгийската обществена телевизия RTBF.

Те са я нарекли Speculoos-2c, което прави асоциации с любима белгийска джинджифилова бисквита, съобщава ръководителят на международния екип Летисия Дерез. Но причината е, че екзопланетата е открита със земните телескопи SPECULOOS (Search for habitable Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars), разположени на чилийския остров Тенерифе.

Тази супер-Земя (планета, малко по-голяма от Земята) може да е обитаема. Тя се намира в орбита около малката студена звезда Speculoos-2, на около сто светлинни години от Земята.

Това е едва втората система от типа студена звезда и транзитни планети, която е известна, след като през 2026 г. отново учени от Лиеж откриха седем екзопланети около студената звезда Trapist-1. За три от тях се предполага, че е възможно да са населени.

Speculoos-2c е открита случайно по време на изследване на друга планета, потвърдена от мисията на НАСА TESS (Transiting Exoplanet Survey Satelite). Екипът на Лиежкия университет търсел дали TESS не са пропуснали нещо и така се натъкнали на "бисквитката".

Откритието на Speculoos-2c е публикувано в списание Astronomy & Astrophysics.