Срам и позор: Ремонт на летището с марка "АПИ"

Най-несъответстващо на големите хвалби на „Соф Кънект“ е състоянието на аеропорта, с което всеки ден се сблъскват пътниците

Новини
16:05 - 08 Август 2022
5190
Срам и позор: Ремонт на летището с марка "АПИ"

Концесионерът на летище София „Соф Кънект“ обяви в началото на февруари обществена поръчка, след което веднага се похвали, че със затопляне на времето ще започне ремонти на летателното поле.

От публикуваното на 11 февруари „Съобщение за заявяване на интерес във връзка с участие в поръчка за избор на изпълнител“ става ясно, че ще бъдат ремонтирани пътеките за рулиране L и S, а също ще се извърши „текущ ремонт на асфалтовата настилка на летателното поле“, който включва и пътеката за рулиране N.

От друго съобщение - публикувано на 27 юли - и снимки в групата „Летище София/Sofia Airport“ във Фейсбук пък разбрахме, че се прави „Основен ремонт на пътеката за рулиране Сиера. И в допълнение към основата от натрошени камъни е поставен подсилен със стоманени елементи бетон…

Дотук добре. Хубаво е, че повече от година, откакто пое софийското летище, „Соф Кънект“ най-сетне започна да инвестира в безопасността на летищната инфраструктура. Лошото е, че има тънкости в строителната сфера, които, ако не са спазени, някои ремонти се оказват не само незаконни, но може да доведат и до сериозни проблеми със значим обществен характер.

Също като онези прословути договори за „текущ ремонт и поддръжка“, сключени от Агенция "Пътна инфраструктура" с десетки пътностроителни фирми, които се оказаха много по-скъпи и проблемни. 

„На летище София се извършват незаконни ремонти“, алармира преди дни възмутен служител от аеропорта и обясни, че на въпросните пътеки за рулиране се прави не само повърхностен ремонт, както е обявено и за който не се изисква строително разрешение, а истински.

„Оказва се, че основните пластове на пътеките за рулиране са много разбити, поради което копаят много надолу – по метър и повече, и полагат нови носещи пластове, за което няма нито проекти, нито издадени строителни разрешения“, коментира служителят, пожелал анонимност.

Проучване на „Банкеръ“ установи, че по подобие на АПИ и „Соф Кънект“ е възложил на фирма да прави на трите пътеки за рулиране истински основен ремонт под маската на „ремонтни работи“!

Пътеката S се намира в Северния район на летището и е изключително важна, тъй като свързва намиращите се там военна и авиоремонтни бази с полосата за излитане и кацане. Южната й част – между полосата за излитане и кацане и линията за предварителен старт на самолетите, е била основно ремонтирана от кувейтската компания „Мак/Адмак“ преди 16 години по най-съвременните изисквания с покритие от полимермодифициран асфалт.

За основен ремонт на северната част, чиято бетонна настилка от години представлява дупки и стърчаща арматура, държавното „Летище София“ ЕАД е изготвило преди две години работен проект, одобрен от Главна Дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".

Въз основа на него Министерството на регионалното развитие и благоустройството е издало разрешение за строителство, което в края на 2021 г. беше удължено с три години. Проектът предвижда подмяна на разрушената бетонова настилка с асфалт – така, както е била ремонтирана южната част от „Мак/Адмак“ и може да издържа тежките граждански и военни самолети.

Както обаче сами се похвалиха от „Соф Кънект“, те не изпълняват този одобрен проект, а правят нещо съвсем различно. Наетата от тях фирма изкърпва бетоновата настилка, а където е необходимо - сменя основните пластове, като полага желязна арматура. Нещо, което според летищни специалисти не се прави от десетилетия на никое летище по света.

Ако на пътеката за рулиране S се правеше ремонт само на горния 20-сантиметров слой, това щеше да се води „текущ ремонт“, за който не се иска строително разрешение. Но при положение, че се обновяват долните два основни пласта, това си е „основен ремонт“ и според Закона за устройство на територията той се прави след издадено строително разрешение. А за обект от националната инфраструктура, каквото е летище София, този документ се издава от регионалното ведомство на базата на одобрен проект.

Абсолютно същото важи и за ремонта, който прави „Соф Кънект“ на пътеката за рулиране N. Вярно, че на нея покритието е асфалтово, само че отново се налага фирмата изпълнител да копае дълбоко и да подменя двата основни пласта, съответно – без издадено строително разрешение.

Още по-лошо е при пътеката за рулиране L. Там се асфалтира само ивица с ширина по около 2.5 метра от двете страни на осевата линия – т.е. общо около 5 метра от 23 метровата активна ширина на пътеката. А тя е натоварена и особено важна, тъй като обслужва противообледенителните площадки.

Не дай си Боже някой ден да стане инцидент с тежък самолет на някоя от така ремонтираните пътеки? Тогава, дори и при най-малкото съмнение за проблем с носещата им повърхност, разследващите ще поискат всички документи, включително проектите, строителните разрешения и пр. И пълната отговорност за щетите ще трябва да поеме концесионерът, ако дотогава не си е обрал крушите.

Впрочем още купища други сериозни въпроси възникват около управлението на летище София. Въпроси, на които негови представители най-вероятно скоро ще трябва да отговарят пред новия – стар служебен министър на транспорта Христо Алексиев. Ще припомним, че в интервю, което даде специално за „Банкеръ“ в средата на ноември 2021 г., той заяви, че е поставил „фокус върху концесиите, които имат най-голямо обществено значение“.

Най-несъответстващо на големите хвалби на „Соф Кънект“ е състоянието на аеропорта, с което всеки ден се сблъскват пътниците.

В средата на юни шефът на концесионера Хесус Кабайеро Пинто обяви: „Мисията ни е до 2028 г. да станем 5-звездно регионално летище. Имаме план, знаем как да го постигнем…“. Освен това допълни, че стратегията за постигането на тази цел се крепи на „четири основни стълба“, първият от които е „пътническото преживяване“.

Е, всеки, посещавал летище София напоследък, наистина е имал преживявания, но далеч не съответстващи на 5-звезден обект.

Още докато човек си паркира колата в покрития паркинг трябва много да внимава, за да опази и нея, и себе си от летящите камъни и падащите отломки. Ако пък не си е купил бутилка минерална вода, след посещение в тоалетната може да си излезе и с неизмити ръце. Защото в новоремонтираните тоалетни много от автоматичните смесители, включващи се с фотоклетки, изобщо не работят.

Надеждата е най-сетне държавата в лицето на новия министър на транспорта -  като собственик на летище София, да направи пълна ревизия на концесионния договор и да настоява концесионерът да го изпълнява стриктно.