Стрийминг платформите застрашават съществуването на киното

Новини
14:45 - 09 Януари 2021
1387
Стрийминг платформите застрашават съществуването на киното

"Киното е застрашено от стрийминг платформите, защото те са по-достъпни, по-евтини, влагат много повече пари" - заяви кино коментаторът Зорница Аспарухова, която коментира каква е била отминалата 2020 за световното и българско кино и каква е перспективата пред тях през предстоящите месеци.

„2020 беше лоша година. Тя се отрази много зле на киното, първо, защото затвориха страшно много кина и по този начин ограничиха достъпа на зрителите, страшно много компании отложиха премиерите на своите филми. Много филми отпадаха, премиерите бяха местени във времето от март нататък до края на годината, в края на краищата част от тях се преместиха за 2021 г. и впоследствие част от тях ще минат на стрийминг платформите, нещо срещу което кино творците, особено тези в Холивуд и най-ярко Кристофър Нолан, който излезе с изявление, че това ще убие киното“, позовава се Аспарухова пред БГНЕС.

Тя обяснява защо стримийнг платформите имат реална опасност да убият филма на голям екран.

„Те от много време, особено Netflix, напъват да застанат на масата на големите, да участват в престижни фестивали, като тези във Венеция, Кан, „Берлинаре“, страшно много искат да бъдат номинирани за престижни награди и това се случва. През 2019 г. три филма на Netflix бяха номинирани три техни филма за „Оскар“ и най-вероятно и през тази година това ще се случи по простата причина, че голяма част от филмите, които успяхме да гледаме се появиха в платформата. Те искат да се позиционират и като продуцентска компания и затова са склонни да влагат страшно много пари в проекти, които никои друг не би финансирал – „Ирландецът“ на Мартин Скорсезе, „Манк“ на Дейвид Финчър са такива проекти. Те дават голяма свобода, но въпреки всичко те са платформа“, коментира тя.

По думите й пускането на филм първо в стримийнг платформа води до намаляване на приходите на дадена продукция.

„Филмът „Мулан“ се появи като премиера в началото на юли 2020 г. Преди да излезе по кината у нас, той се появи в Disney+. Мигът, в който нещо се появи в стримийнг платформа трябва да знаете, че някъде вече е свалено и качено на някой торент и препредаването и мултиплицирането започва. Когато „Мулан“ излезе по кината у нас, той вече съществуваше на торент в чудесно качество и хората нямаше нужда да дават пари, за да ходят да го гледат специално“, казва още коментаторът и посочва, че „Уорнър“ ще направи премиерите си на двата си нови филма „Дюн“ и „Смърт край Нил“ по HBO Max.

Аспарухова коментира, че през изминалата година новите филми са били изключително малко.

„Тенденцията беше, че се появиха страшно малко заглавия. Те направиха много по-малко пари, отколкото се очакваше, включително и Tenet на Кристофър Нолан, който откри кината през август, след като неговата премиера беше отменяна във времето. Киното доста пострада, за разлика от телевизията, която в последните години бележи възход. Това, което гледаме в момента, са продукции снимани през 2018 и 2019 г. и в крайна сметка вторият сезон на сериала „Еуфория“, който трябваше да бъде сниман през 2020 г. се отложиха и тепърва ще започнат“, добавя още Аспарухова.

Тя каза, че какъв е бил ефектът от пандемията ще може да се каже, след като мине още време, тъй като сега още не е ясен точният размер на щетите. Според нея обаче през 2020 г. не е приключило най-лошото, а то продължава и през тази година.

„Кината стават по-малко, зрителите стават по-малко, това не е печеливш бизнес, а той е огромен дял от икономиката както на Америка, така и в световен мащаб. Освен това трендовете в темите във филмите, които се правят са с цел да задоволят модерните политически течения. Киното винаги се опитва да бъде в полза на зрителя и масата, но винаги се е влияело от политическата обстановка“, обяснява кино коментаторът и дава за пример, че именно заради влиянието на политическите нагласи са били въведени нови изисквания за номиниране на филми за наградите „Оскар“, а според нея тази награда трябва да се дава на филм, който е наистина добър, бил е разбран от зрителите и си е свършил работата като послание и принос.