Световен архитект: Махайте грозните колчета в София

Столичната община поръчва още нови стълбове, вместо да иска вдигане на глобите за паркиране по тротоара

У нас
13:47 - 08 Август 2019
3520
Световен архитект: Махайте грозните колчета в София

Всички колчета по улиците да бъдат махнати, а на спрелите по тротоарите коли да се налагат солени глоби. Това е една от основните препоръки в доклада на известния урбанист Ян Геел "София-град за хората", поръчан от Столичната община.

Кметството обаче засега няма намерение да изпълни тази препоръка, а напротив - смята да издигне нови колчета за допълнително възпрепятстване на наглите шофьори. Грозните стълбове продължават да никнат из града заради непрекъснато разрастващата се платена зона за паркиране. 

Поставянето и подмяната на колчетата, както и на знаците и боята в зоните за платено паркиране е поверена на частни фирми. Съвсем наскоро Центърът за градска мобилност подписа нови договори за тази дейност на стойност общо около 1.5 млн. лева и с опция сумата да надхвърли 1.6 млн. лева. След поредната обществена поръчка за избор на изпълнители за махането и слагането на колчета и знаци в синята и зелената зона играчите само сменят позициите си и с някои малки изключения повишават цените, на които работят.

Сумата от около 1.6 млн. лева ще бъде поделена поравно между дружествата "Инмат София", "Енвайро клийн" и "Трафик пътна сигнализация". Срокът на новите им контракти с ЦГМ е две години или до достигане на финансовия лимит по тях от 539 000 лева. Предишните договори бяха при същите условия, но бяха прекратени преди двегодишния срок заради изчерпването на парите, пише сайтът "Медиапул". 

От сега е ясно, че в трите зони, за които отговарят тези дружества, ще се свърши различна по обем работа, тъй като по два от договорите само планираните суми за изработка на знаци, колчета, маркировка надвишават заложените от ЦГМ максимални суми. В сметката не влизат средствата, които общинското дружество ще трябва да плати за монтаж и за ползване на техника.

За целите на обществената поръчка платените места за паркиране са разделени на три зони. В документите за търга във всяка от тях са посочени еднакви количества за всеки един от артикулите. Така например поцинкованите колчета за са по 8000, тези от полимерен бетон - по 500, стълбовете за знаци са по 700, а бялата студеношприцована боя за по 12 000 кв. метра.

Победителите в поръчката се избират по два основни критерия - цени за изработка и монтаж и гаранция за маркировката, колчетата и знаците. За всяка от позициите е предвиден бюджет от 490 000 лева с опция за увеличение до 539 000 лева по решение на ЦГМ. За две от зоните се явяват по двама кандидати, а за третата офертите са три. След прегледа на техническата документация на фирмите две от тях отпадат. Така за едната зона остава само фирмата "Инмат София". За другите две печелят "Трафик пътна сигнализация" и "Енвайро клийн", които дават по-ниски цени от конкурентите си. По показателя за гаранция за знаците, колчетата и маркировката няма никаква конкуренция, защото участниците предлагат идентични срокове.

От сега е ясно, че няма как във всяка зона да бъдат сменени или поставени толкова колчета, знаци или маркировка, колкото са заложени в поръчката. Причината е, че цената само за изработване на артикулите доближава, а за две от зоните дори надвишава бюджета на ЦГМ. За първата зона, в която влизат платените места за паркиране във "Възраждане", "Сердика" и част от "Средец" цената на победителя "Трафик пътна сигнализация" по перото за изработка е близо 455 00 лева.

За втората зона - "Красно село", "Триадица" и "Лозенец", "Енвайро клийн" е спечелил със сума за изработка от 767 600 лева. За третата зона, която включва платените места в "Оборище" и част от "Средец", сумата за изработка на знаци и колчета, предложена от "Инмат София" е 750 600 лева. Към тези средства трябва да се прибавят и разходите за монтаж и демонтаж, както и за механизация.

"Количествата от различните артикули са ориентировъчни и никога не се използват всичките. В договора са важни цената и срокът, а не количеството на отделния артикул, което е ориентировъчно (причината за това е, че зоната за първи път е с толкова места, за всеки от районите има различна специфика, различен интерес и на района и на гражданите), когато се достигне цената или срокът, договорът се прекратява", обясниха от ЦГМ. Добавиха, че договорите са направени гъвкави, за да се осигуряват нужните бройки за всеки артикул. Плащането е според изработеното и поставеното. Така поставените знаци може да станат повече от 700, а колчетата да са по-малко от 8000 например.

И трите фирми, които поддържат маркировката в синята и зелената зона, са посочили идентични гаранционни срокове за продуктите си. Най-дълги са те за знаците - 5, 7 и 10 години в зависимост от вида на фолиото. Стълбовете, на които се монтират табелите обаче са с гаранция от едва 2 години. Толкова е тя и за колчетата и маркировката, но само ако е в зона с ненатоварено движение и е направена с определен вид боя.

Маркировката с друг вид боя и по улици, през които минават много коли, е доста по-нетрайна. Сроковете варират от 6 месеца за маркировка с акрилна боя в много интензивна зона, през 9, 12 и 18 месеца по малко по-натоварени улици или с по-устойчива боя.

От ЦГМ обясняват, че в зелените зони, които работят от миналата година, все още има места, на които не са сложени колчета против паркиране. Там се разчитало, че водачите ще спазват закона и няма да спират на тротоара. Ако обаче оплакванията от граждани се натрупат, ще се прибягва до познатия метод - редичка от стълбчета.

Освен нови колчета, трябвало ежедневно да се сменят и такива, които са станали жертва на вандализъм. "Колчета и знаци се подменят или ремонтират ежедневно при сигнали от  граждани, кметове, инспекторат и т.н, че са повредени, при установяване на корозия или други проблеми. На ден сигналите, които получава ЦГМ за умишлено повредени колчета са около 20, които се стремим да подменим в рамките на по-малко от денонощие. Колчета се подменят и при обновяване на нови настилки на тротоари или при създаване на нова организация на движение и паркиране", обясниха от ЦГМ.

Изработката на едно поцинковано колче струва на ЦГМ между 17.10 лева (по договора с "Трафик пътна сигнализация") до около 24 лева (по другите два договора). Стълбовете за знаци са между 31 и 38-39 лева за брой, а квадратен метър от по-трайната бяла боя - между 4.29 лева и около 10 лева. Отново по-ниските цени са на "Трафик пътна сигнализация". За голяма част от артикулите цените за изработка се повишават в сравнение с предходните договори на ЦГМ със същите фирми.

Към тези цени се добавят разходите за монтаж. За стълбче стойността е между 3.85 лева и 10 лева. Големи разлики има в направата на изкоп за бетонен фундамент, какъвто би трябвало да се прави за знаците и колчетата. Цената тук за първата зона (на "Трафик пътна сигнализация") е 60.50 лева и се е увеличила с 5 лева спрямо предходния договор със същата фирма. За другите две зони цените за тази дейност са намалели драстично - от над 47 лева до малко повече от 7 лева.

Проверка във фирмените регистри показва, че две от дружествата, които се грижат за колчетата и знаците, са били регистрирани на един адрес. Това са "Енвайро Клийн" и "Инмат София" - в блок в кв. "Разсадника". През май, преди подписването на новите договори с ЦГМ, и двете дружества са сменили адресите си. Формално между дружествата няма връзка.