Трактора ли спираше България за "Шенген" и еврото?

"Лев инс" и Съюзът за стопанска инициатива, чийто изпълнителен директор е Алексей Петров, дадоха министър Росица Велкова на прокуратурата за това твърдение

Политика
13:39 - 16 Август 2023
13458
Трактора ли спираше България за "Шенген" и еврото?

След десетилетие далеч от светлината на прожекторите, покойният Алексей Петров се превърна в основна фигура тази пролет не другаде, а в пленарната зала на парламента. Поводът - твърдения, че задължения към международната система "Зелена карта" в автомобилното застраховане на неговата кампания "Лев Инс" са една от спънките за приемането на страната ни в "Шенген" и еврозоната.

От края на 2017 г. България има проблем с неуредени искове и неплатени задължения в международната система "Зелена карта", която осигурява валидност на застраховката "Гражданска отговорност" на българските шофьори в около 50-те държави в системата.

Заради исковете и задълженията през декември 2018 г. страната беше поставена под мониторинг, който не е вдигнат и до момента. От поредица годишни отчети на националното бюро "Зелена карта" (НББАЗ) става ясно, че първоначално две, а впоследствие една застрахователна компания у нас в най-голяма степен забавят или преустановяват плащания по претенции от чуждестранни бюра и застрахователи.

Трактора съди бившата министърка Росица Велкова

По данни на българското бюро "Зелена карта" към края на 2021 г. вземанията на бюрото от една застрахователна компания, "отказваща плащания на щети с индивидуални мотиви за отказ", възлизат на 30.1 млн. лв., като те са намалели до 28.2 млн. лв. към есента на 2022 г.

За решаването на проблема българското бюро учреди банкова гаранция в полза на международния Съвет на бюрата (в системата "Зелена карта") в Брюксел, която периодично се усвоява.

През септември 2022 г. тогавашният служебен финансов министър Росица Велкова обяви, че решаването на проблема със "Зелена карта" е част от изискванията към България във връзка с въвеждането на еврото и че се провеждат срещи с "Лев инс" за уреждане на задълженията на компанията към националното бюро "Зелена карта".

Впоследствие Велкова внесе промени в Кодекса за застраховането за изчистване на проблема, които обаче не бяха приети, тъй като ГЕРБ, ДПС, БСП, "Български възход" и "Възраждане" бяха "против". Междувременно "Лев инс" заведе дело срещу колегите от "Медиапул" с безпрецедентен иск за 1 млн. лв. заради цитат на министъра по темата.

"Лев инс" и Съюзът за стопанска инициатива, чийто изпълнителен директор е Алексей Петров, не само се обявиха решително срещу промените на Велкова в Кодекса за застраховането, но внесоха сигнал в прокуратурата срещу нея и посочиха, че поведението ѝ било свързано с "корупционна схема" за източване на национален капитал.

По данни на ССИ застрахователната компания "Лев инс" е платила 11 млн. евро за обезщетение на пострадалите при ПТП в Италия. "Бившият кореспондент на компанията в Италия – И. Ю. от 2017 г. насам, в нарушение на вътрешните правила на Съвета на бюрата, отказва да предостави платежни документи, удостоверяващи, че пострадалите са действително обезщетени. Поради липса на предоставени платежни нареждания, липсва информация и за "пътя на парите". Тези пари са безотчетни, трудно проследими и биха могли да послужат за финансиране на тероризъм, трафик на оръжие, трафик на хора или наркотици, и на мафиотски организации", казаха от ССИ.

По данни на съюза в Италия - Неапол и Милано, има две разследвания на италианската прокуратура за крупна измама от страна на бившия кореспондент на "Лев инс" в държавата – И. Ю. Двете заведени дела са наказателни и обхващат над 100 жалби на пострадали и измамени лица. В резултат на сезиране на Европейската прокуратура, по компетентност в България е образувано следствено дело No 486/2022 по описа на следствения отдел на Софийска градска прокуратура. Оттам потвърдиха за образуването на делото.

По данни на бюро "Зелена карта" за 2022 г. то е получило 445 броя искания за гаранция за сумата от 6.5 млн. евро, а в момента задълженията на бюрото по искания за гаранции в системата "Зелена карта" са 7.2 млн. евро.