Третият мост над Дунав остава мираж
Николай Събев иска още едно съоръжение при Русе, Румъния - при Свищов
Няма напредък между България и Румъния относно избора на място за строителство на трети мост над Дунав. Това става ясно от съобщение на транспортното министерство след срещата на българския транспортен министър Николай Събев с румънския му колега Сорин Гриндяну провела се в Букурещ.
Двамата са се разбрали България и Румъния да започнат едновременни предпроектни проучвания на петте локации от двете страни на Дунав за изграждане на нови мостове. Те са Силистра - Калъраш, Оряхово - Бекет, Никопол - Търну Магуреле, Русе - Гюргево и Свищов - Зимнич.
Двамата транспортни министри имаха среща в края на януари, като тогава беше договорено да се избере мястото от тези 5 локации за новия трети мост до пролетта.
Очевидно обаче двете страни не могат да стигнат до компромис. България държи той да е отново при Русе - родното място на транспортния министър, което беше определено като локация още по времето на ГЕРБ.
Румъния е против и настоява за Свищов - Зимнич, като твърди че има и подкрепата на Австрия. Аргументите им са, че не е необходимо целият трафик да се струпва само по едно направление и то водещо основно към Русия.
Освен това за румънската страна по-приоритетен проект е драгирането на Дунав, вместо изграждането на трети мост. Българската страна ще отговори адекватно на това, като още от 20 юни Изпълнителна агенция "Поддържане и проучване на река Дунав" започва драгиране на реката със собствени средства, а до една седмица ще обявим и обществена поръчка за драгажни дейности“, обеща Николай Събев, цитиран от "Медиапул".
"Документацията е подготвена и вече е изпратена в Агенцията за обществени поръчки за предварителен контрол, а средствата са разпределени за 3-годишен период", допълни транспортният министър.
Той информира, че е осигурено финансиране за удълбочаване на река Дунав в размер на 15 млн. лева. Това не сериозна сума, ако вземем предвид, че за удълбочаването на Варненското езеро бяха дадени около 470 млн. лв. до момента.
По отношение на общия проект Fast Danube Събев и Гриндяну се разбраха до края на 2022 г. обща работна група да подготви съвместния проект за финансиране от Европейската комисия на набелязаните инженерни мерки по реката.
Румъния се бори по Дунав корабите да могат да плават през цялата година. Сега през лятото това е невъзможно в българския и румънския участък заради падането на нивото на реката при засушаване.
България има пълна готовност за пускането на фериботната връзка Русе - Гюргево. Транспортният министър Николай Събев е предложил на румънския си колега да се извършва общ граничен контрол в Русе, докато в Гюргево се създадат необходимите условия за това. Вицепремиерът Гриндяну пое ангажимент да съдейства пред местните власти за ускоряване на действията в Гюргево.
Българската страна е предвидила да започне ремонт на своята част от Дунав мост I през юли, което от гледна точка на румънската делегация може да създаде сериозни проблеми за туристическите и търговските потоци.
Министър Събев ще обсъди въпроса с вицепремиера Гроздан Караджов, за да може да се планира времето за ремонт така, че трафика между двете държави да се затрудни в минимална степен.
Първоначално България беше планирала ремонтът на моста да започне през юни, но той беше отложен с месец, заради забавянето на пускането на фериботната връзка между Гюргево и Русе. Идеята беше пускането на ферибота да поеме трафика, който ще бъде затруднен от ремонта на моста.