Войната в Украйна унищожава националната авиокомпания на Финландия

Националният авиопревозвач на Финландия Finnair е в затруднено финансово положение, главно поради затварянето на руското въздушно пространство за европейските авиокомпании, което стана след започването на военните действия в Украйна.
От значение е и остарелият авиофлот, за чието обновяване Finnair не разполага със средства. Според финландски медии, това налага сериозно да се обмисли продажбата на авиокомпанията.
Финландският вестник Helsingin Sanomat отбелязва, че към момента в страната не се говори активно за продажбата на Finnair, тъй като това би било равносилно на политическо самоубийство. В същото време проблемите на националната авиокомпания се натрупват през последните години.
Така например, през последните пет години Finnair е натрупала заеми, чиято обща сума е четири пъти по-голяма от стойността на компанията. А над стоте полета, които Finnair беше принудена да отмени този месец
заради стачка на летищните работници, ще ѝ струват повече от 40 милиона евро.
По думите на експерта по гражданска авиация Свен Кукемелк, бизнес моделът на авиокомпания Finnair е изграден върху предлагането на бързи връзки между Европа и Азия. Сега обаче Finnair е загубила възможността да лети до Азия по краткия маршрут през Русия и този пазар е отишъл при конкуренти, които могат да превозват пътниците до Азия по-бързо. В резултат на това, няколко самолета за дълги разстояния на авиокомпанията не летят, а
флотът ѝ за къси разстояния е на повече от 20 години и се нуждае от подмяна.
Според оценката на Кукемелк Finnair, "за излизане от трудната ситуация, няма лесни рецепти".
"Към момента Finnair на практика работи с нулева печалба. Авиокомпанията може да оцелее с авиофлота, с който разполага в момента, но той остарява всяка година и компанията не разполага с капитал за разширяването или обновяването му. За целта би трябвало да се намери някакъв начин - или да се намалят разходите, или да се намери вариант да се лети отново от Европа до Азия", казва Кукемелк.
Той допълва, че тъй като в обозримо бъдеще
не се очаква отваряне на руското въздушно пространство за европейските авиокомпании,
Finnair ще трябва да започне да намалява значително своя флот от самолети.
Подобно съкращаване би имало значително въздействие и върху въздушните връзки на Естония с останалия свят.
"Ако това се случи, броят на свързващите полети от Талин през Хелзинки със сигурност ще намалее. Понастоящем Хелзинки е най-популярната дестинация от Талин за свързващи полети - до десет полета дневно, коментира експертът.
Той отбелязва, че не е задължително авиокомпанията да съкрати дейността си, тъй като финландското правителство би могло да "инжектира" допълнителни средства в компанията, ако пожелае. Понастоящем държавата притежава малко над половината от акциите на Finnair, а останалите са листвани на фондовата борса.