Всяка трета жалба при омбудсмана е срещу банка , застраховател или колекторска фирма
Оплакват се масово още от монополисти и доставчици на услуги
Всяка трета жалба, която е постъпвала в институцията, е била срещу нарушения на права от частно правен субект. Това каза омбудсманът на Р България Мая Манолова на среща по повод акредитирането на институцията с възможно най-високия статут „А“ на ООН за правозащитен орган, съобщи агенция „Фокус“.
„Това са жалби срещу действията на банки, застрахователни компании, колекторски фирми, различни монополисти, доставчици на различни услуги, работодатели, частни учебни заведения“, обясни тя. „Успяхме в рамките на тази акредитационна процедура да променим закона, като дадохме възможност омбудсманът вече и със законови текстове да защитава гражданите от въздействие върху техните права от частни правни субекти“, припомни Манолова.
„Имаше противоречие между Закона за омбудсмана и Конституцията. Тълкуването беше, че омбудсманът може да защитава при посегателствата на техните права само от публичните власти, само от администрациите“, обясни омбудсманът.
„Факт е, че понякога, за да бъдат накарани да действат институциите трябват препоръки отвън, от Европа, от авторитетни международни организации“, коментира Мая Манолова. „Понякога мнението на институциите и на гражданите е диаметрално противоположно и е хубаво да се чуят и двете гледни точки. Ясно е, че аз и моя екип нямаме намерение и никога не сме го правили, да се опитваме да очерняме България, но обективното представяне на ситуацията около правата на човека е възможност да бъдат отправяни адекватни и обективни препоръки, които да ускорят различни реформи и процеси, свързани с правата на гражданите", обясни тя.