Юрист пред Lupa.bg: КС ще спре свалянето на номерата заради нарушения на пътя

Искането на вътрешния министър Митов за сурово наказание за неплатени глоби ще създаде корупционни практики, смята Даниел Божилов

Политика
15:20 - 14 Април 2025
4544
Юрист пред Lupa.bg: КС ще спре свалянето на номерата заради нарушения на пътя

Спиране на кола от движение при превишаване на скоростта или друго пътно нарушение е принудителна административна мярка. Не може да накараш някой да плати, защото това е репресия. За наказанията си има закон. За събиране на глоби също, затова тази идея за свалянето на номера ще падне в КС. Това заяви пред Lupa.bg юристът Даниел Божилов. 
 
"Не може да бъркаш основни понятия в правото. Това е като да ти забранят да си купиш сирене, защото имаш глоба от КАТ. Това е предложение от правно неграмотни хора и показва пълно безсилие и липса на какъвто и да е капацитет да се решат проблемите на пътя", категоричен е експертът.
 


"Виждаме още от същото - глоби и репресия за говорене по телефон примерно, вместо да се направи адекватно законодателство. По статистика на КАТ над 50% от тежките ПТП са в резултат на "несъобразена с пътните условия скорост". Това означава, че водачът на МПС е спазил изцяло закона, но в резултат на други причини като лош път, дупка, необозначени зони, липса на маркировка, неосветени участъци и т.н е станало ПТП-то. В повечето случаи вината за това е на АПИ или на общините. Но те не се привличат към отговорност. Така че не се прави нищо за отстраняваве на истинските причини, а се увеличават глобите и то за неща, които нямат никакво отношение към причините за ПТП. Това, че не си си сложил колана не е причина да излети колата ти от пътя в резултат на заледен и непочистен участък", обясни Божилов. 
 
"Свалянето на номерата на колите, чийто шофьори не са си платили за превишена скорост, е пълнене на касички и не решава никакви проблеми. Новите предложения за безопасност на движението по пътищата са писани на коляно от правно неграмотни хора. Няма анализ, няма оценки на въздействието. Просто събиране на пари. Как ще спреш джигит, който в населено място кара с 50 км отгоре поршето си? Той ще си плати, както става и в момента, и ще продължи да си кара така. Подобно изменение представлява корупционна практика - т.е. създава условия за потенциална корупция. Поредните еднотипни мерки за традиционни изменения в ЗДвП катастрофите няма да намалеят, но пък корупцията ще се увеличи", убеден е юристът.
 

"Искам полицаите да могат да свалят номерата на автомобилите на нарушители на пътя, ако не си платят глобата веднага", заяви пред журналисти във Враца преди дни вътрешният министър Даниел Митов. 

"Освен това се надявам да видя след сегашните дебати по Закона за движението по пътищата въведена идеята полицаите да могат да глобяват веднага на пътя с постерминал", допълни той. По думите му, ако няма как да заплати глобата на място, тогава трябва да се въведе система за извеждане на автомобила от движение, докато не се плати глобата. 

"Нашите съседи прилагат мярка през сваляне на номерата, докато не заплати глобата. Особено по отношение на тежкотоварните автомобили, които минават транзит през държавата. Това е мярка, която няма да позволяват да излизат от територията на страната, без да си платят глобата", каза още Митов. Вътрешният министър посочи, че общинското наблюдение е възможно да бъде включено в системата на МВР, но там въпросът е кой администрира тази информация. 

"Във всяка модерна развита държава е решено през софтуер и изкуствен интелект. Технически решения ще се търсят по тази тема. Доколко това ще даде ефект – предстои да видим. Със сигурност ще има ефект. При всички положения камерите на тол системата трябва да бъдат свързани с нас. Този цялостен подход се надявам да има своето дисциплиниращо влияние върху шофиращите. Трябва да се работи превантивно и през кампании в социалните мрежи", допълни Митов.