За първи път в България – „Електра“ от Рихард Щраус

Евън-Алексис Крист ще дирижира в Софийската опера

Общество
15:42 - 09 Ноември 2020
1973
За първи път в България – „Електра“ от Рихард Щраус

За първи път в България почитателите на оперното изкуство ще имат възможността да се насладят на операта „Електра“ от Рихард Щраус. Идеята за реализацията на постановката е на Пламен Карталов. Така Софийската опера ще се присъедини към най-престижните оперни театри в света, които имат в репертоара си модернистичната творба на Рихард Щраус. Премиерата е на 26 и 29 ноември от 19 часа.

„Електра“ е поредната изключително сложна творческа задача, пред която се изправя трупата на първия оперен театър в България. След тетралогията „Пръстенът на нибелунга“, „Тристан и Изолда“ и „Парсифал“ от Рихард Вагнер, включването на „Електра“ към нетрадиционната репертоарна програма показва огромните художествени възможности на Софийската опера.

В солистичния състав са включени само и единствено български певци. Вокалният стил на Рихард Щраус е нетипичен и това предизвиква една нова, различна изява на солистите и хора. Партитурата е изпъстрена с високи оркестрови трудности, а режисьорският замисъл на Пламен Карталов, както винаги, извайва художествените образи и ги поставя в нови измерения на творческо търсене.

Премиерата на „Електра“ се появява във време на пандемия и редица изпитания на духа. Но това е и доказателство за смелостта на Софийската опера точно в този момент да представи пред своята вярна публика един завладяващ спектакъл, който очертава ясна визия за развитието на театъра в близкото бъдеще.

В главните роли ще видим Лилия Кехайова и Диана Гуглина като Електра, Гергана Русекова, Мариана Цветкова и Йорданка Милкова – в ролята на Клитемнестра, Даниел Острецов и Емил Павлов като Егист, Веселин Михайлов и Атанас Младенов – в образа на Орест.

Диригент на спектакъла е маестро Евън-Алексис Крист, сценограф Свен Йонке, а режисьор е Пламен Карталов.

Рихард Щраус и Хуго фон Хофманстал се запознават в навечерието на 20 век в дома на немския писател Рихард Демел в Берлин. Хофманстал веднага изразява желание да работи с композитора и при следващата им среща в Париж му предлага либрето за балет. „Триумфът на времето“ не впечатлява Щраус и той отхвърля предложението. По това време той се радва на славата на известен и търсен диригент в цяла Европа.

През 1903 г. Рихард Щраус присъства на премиерата на пиесата „Електра“, адаптирана от Хофманстал за театъра на Макс Райнхард в Берлин. Композиторът веднага разбира, че драмата може да послужи за основа на оперно либрето и се свързва с писателя. Двамата поставят началото на изключително плодотворно сътрудничество, което ще продължи 20 години и ще създаде шест опери.

Рихард Щраус се утвърждава като оперен композитор след изумителния успех на „Саломе“ през 1905 г. Любопитно е да се отбележи, че новата му идея има същия произход като „Саломе“: пиеса, гледана в Берлин, режисирана от Макс Райнхард и с актрисата Гертруд Айзолт в главната роля. Но приликите свършват дотук.

В съвместната си работа, Щраус и Хофманстал постигат перфектен баланс между текст и партитура, като издигат тази симбиоза на изключително високо ниво. Хофманстал се съобразява с бележките на композитора и преработва отделни части на либретото. Всичко това се случва чрез писма по пощата, тъй като писателят живее във Виена, а Рихард Щраус – в Берлин.

„Електра“ е изключително новаторско произведение в едно действие, чийто сюжет включва убийство, измама и отмъщение:

Електра е обсебена от желанието си да отмъсти за смъртта на своя баща Агамемнон. Тя подстрекава брат си Орест да убие виновниците - майка им Клитемнестра и нейния любовник Егист. Накрая, удивена и засрамена от постъпката си, Електра танцува в екстаз, но преди края на танца се свлича мъртва на земята.

След тригодишна работа „Електра“ е завършена. Световната премиера е на 25 януари 1909 г. в Кралската опера в Дрезден.

Модерният музикален език на „Електра“ предизвиква смесени реакции на публиката на премиерата. Още от първите акорди композиторът поставя слушателя в състояние на напрегнато очакване. Базирана на античната гръцка митология и на едноименната трагедия на Софокъл от 410 г.пр.н.е. като либрето, Щраус пише творбата в изключително модернистичен и експресионистичен стил. Композиторът създава платно за драматични гласове и огромен оркестър, но също и проникновен музикален и психологически портрет, който въздейства със своята изключителна емоционалност и изразителност.

Като музикална линия, оркестрация и естетика, „Електра“ силно контрастира с най-ранните опери на Щраус и с по-късния му творчески период. „Електра“ е най-модерното произведение на Щраус и единствената опера, в която той разширява границите на тоналността до невъзможност. След „Електра“ той се оттегля обратно към по-консервативен стил на композиране.

Партитурата на „Електра“ е посветена на Натали и Вили Левин – близки приятели на композитора.

Диригентът Евън-Алексис Крист е роден в Лос Анджелис в семейство на музиканти с гръцки корени, Евън-Алексис Крист прекарва детството си в Лас Вегас. От ранна възраст свири на обой и пиано, учи математика и композиция в Харвардския университет и дирижиране в Университета за музика и театър в Лайпциг.

От 2008 до 2018 г. е генерален музикален директор на Държавния театър в Котбус. Според критиката "той се справя чудесно" и внася "космополитност, харизма и ентусиазъм – това избърса праха от музикалния живот в театъра и вдъхнови многобройна нова публика". През 2010 г. жителите на града го избират за "Гражданин на Котбус на годината".

Концертните програми от серията "Осем световни премиери в осем концерта" получават възторжени отзиви в немската преса в продължение на няколко години, а през 2011 г. оркестърът печели наградата на Асоциацията на германските музикални издатели за най-добра концертна програма сред всички немски оркестри. По време на неговото ръководство броят на абонатите се увеличава с повече от 33% и достига капацитет от 95%.

За първи път в своята 100-годишна история, оркестърът предприема турнета в чужбина и осъществява няколко записа за компактдиск. Заедно с музиканти от оркестъра той развива новаторски формати като нова серия фамилни концерти, концерти в полунощ, флашмобове, кросоувър (жанрово смесени) проекти и концерти с филмова музика. Наред с това, специална висока оценка получават интерпретациите му на симфониите на Малер и Бетовен и Вагнеровия цикъл "Пръстенът на нибелунга".

Високото качество на творческата работа на оркестъра получава признание и подкрепа с грантове с висока стойност, присъдени от фондация "Ернст фон Сименс", Берлинската академия на изкуствата, "Импулс Нойе Музик" и програмата на федералното правителство "Отлични оркестри в Германия".

След периода в Котбус концертни ангажименти отвеждат Евън-Алексис Крист при различни оркестри в Германия, между които Бременската филхармония, оркестъра на WDR Funkhaus, "Нордвестдойче филхармони", "Анхалтише филхармони" в Десау, Държавния театър на Заарланд и Държавния театър в Олденбург, както и на концертни сцени в чужбина. Сред тях са поредицата концерти с израелския симфоничен оркестър "Ришон Лезион", Тел Авив, през лятото на 2019 г. и "Оркестра Класика да Мадейра" през януари 2020.

Този сезон Евън-Алексис Крист дирижира Загребската филхармония на концерта за откриване на 150-ия сезон,което е и първият концерт на оркестъра след прекъсването на концертния сезон през пролетта. През октомври 2020 дирижира грузинския камерен оркестър "Инголщат" в концертна серия, включваща запис на компактдиск за компанията "Капричо" с музика от Йеньо Такач. Следва покана от Радио-филхармонията NDR за създаване на филмова музика и отново гостуване на "Оркестра Класика да Мадейра".

През лятото на 2018 г. Евън-Алексис Крист дебютира на фестивала "Имлинг" с нова постановка на "Вълшебният стрелец" от Вебер с Мюнхенския симфоничен оркестър и "Орфей и Евридика" на Глук, а по-нататък е поканен за новите постановки на "Прилепът" от Йохан Щраус (2019) и "Пепеляшка" от Росини (2021).

В допълнение към богатия си класически репертоар, той дирижира над 60 световни премиери и е получава множество високи оценки за новаторските си концертни програми. Широкият му оперен репертоар включва всички големи опери на Моцарт, Вагнер, Щраус, Верди и Пучини, както и съвременни опери.

Евън-Алексис Крист вече е работил с над 50 оркестъра и оперни театри, включително концерти с Немския симфоничен оркестър в Берлин, Симфоничния оркестър на Зюдвеструндфунк (Щутгарт), Симфоничния оркестър на "Хесишер рундфунк" (Франкфурт), Бременската филхармония, Симфоничния оркестър на Мюлуз, Филхармоничния оркестър на Люксембург и гостувания в Театър Аалто Есен, Държавния театър във Висбаден, Държавната опера в Хановер, Държавния театър в Касел, театъра в Бон, Националния театър в Манхайм и театъра в Санкт Гален.

През 2011 г. дебютира на фестивала в Залцбург, където дирижира операта на Салваторе Скиарино "Макбет" с оркестъра "Клангфорум Виена".

След първия си ангажимент през 2003 г. в операта в Портланд, щата Орегон, той е ангажиран като първи капелмайстор и заместник генерален музикален директор в театър "Майнфранкен" във Вюрцбург от 2003 до 2005 г. След това, от 2005 до 2008 г., работи като първи капелмайстор във Вупертал, като в същото време изпълнява длъжността генерален директор на театър "Майнфранкен" във Вюрцбург.