Заради високо ниво на шум: Столична община е осъдена да премести трамвайно трасе между бул. „Витоша“ и „Петте кьошета“
Столичната община е осъдена и на втора инстанция да премести трамвайното трасе, което минава по локалното платно на бул. „Ген. М. Скобелев“ (между бул. „Витоша“ и „Петте кьошета“).
Това реши Софийският апелативен съд (САС), който изцяло потвърждава в тази част решението на градския съд, който преди две години осъди общината да премести трасето, припомни "Лекс". То беше изградено през 2010 г. заради строящото се тогава метро в района и трябваше да съществува до 2012 г.
В следващите 12 години обаче така и не беше преместено, а през 2017 г. живущи в района граждани заведоха два колективни иска срещу общината, с които искат трасето да бъде премахнато или преместено заради непоносимия шум.
Преди две години градският съд осъди общината да премести трасето до 1 година от влизане на решението в сила. Само от това решение на СГС обаче минаха две години, в които общината обжалва пред втората инстанция и сега и апелативният съд го потвърди. Сега общината отново може да обжалва – пред Върховния касационен съд (ВКС), и само ако и той остави решението в сила, ще започне да тече едногодишният срок, в който трасето трябва да бъде преместено.
Гражданите посочват, че то минава в непосредствена близост до жилищата им на бул. „Ген. Скобелев” и създава постоянен дискомфорт и стрес, тъй като шумът и вибрациите от трамваите са значително завишени, в сравнение с други места, където линиите са в близост до жилищни кооперации при спазване на законовите изисквания. В момента по трасето минават трамвайни линии 1, 6, 7 и 27.
Данните по делото от разписанията показват, че в делничен ден на час по линията минават 28 мотриси, а в празнични дни – по 10 за 60 минути. По отношение на оплакванията на хората от постоянния шум, от Центъра за градска мобилност са информирали, че трамваи там не се движат само от 22:55 ч. до 4:56 ч.
Според заключение на вещо лице по назначена комплексна съдебно-техническа експертиза, с изграждането на временното трасе действително е нарушена наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортни системи на урбанизирани територии. Нарушенията са констатирани по отношение на минимална ширина на трасето от 3 метра, минималното разстояние до жилищни сгради, стълбове за осветление и бордюри.
По делото беше приета и експертиза за нивото на шум в близките сгради. Експертите заключиха, че във всички шест жилищни помещения, в които са измервали шума, граничните стойности са били завишени. Засечените значими превишения са от порядъка на от 10 до 15 dB през деня и вечер от 9 до 14 dB над нормата.
Според експертите е обезпокоителен фактът, че за нощния период са регистрирани превишения на нормите, като стойностите достигат до 12 dB над граничните нива. Според вещите лица измерените нива на шума през нощта са много по-високи от препоръките на Световната здравна организация за добър нощен сън: “…непрекъснато фоновият шум трябва да остане под 30 децибела, а индивидуалните шумове не трябва да надвишават 45 децибела”.