Защо храните поскъпват зверски?

Проблемът с цените на храните е в редицата нелоялни практики, които са един цял алгоритъм от действия, които се случват и правят почти невъзможно намаляването на цените. Пазарната сила на търговските вериги е много голяма и ако си производител с голяма продукция, трудно можеш да реализираш стоката си извън тях, коментира пред Нова телевизия Цветан Цеков, председател на Браншова камара плодове и зеленчуци.
"Имайте предвид, че по-голямата част от българската продукция се пренасочва през дистрибутори. Там се оскъпява стоката с между 30 и 50%. Това е само междинно звено", допълни той.
Добре е, че правителството осъзннава проблема. Проблемът е, че имахме подобен случай с тавана на надценките при хляба, но резултатът беше почти нулев. Фокусът върху дистрибуцията е хубав, но веригите са само част от целия проблем в продажбите на дребно, коментира икономистът Адриян Николов от Института за пазарна икономика.
"Една от нелоялните практики на веригите спрямо производителите е, че ги притискат да свалят цената на стоката си, тъй като щяло да има промоция една седмица точно на тази с тока. Производителят няма къде да ходи, освен да се съгласи, защото в противен случай просто отпада от играта. Но веригата започва да купува от него на тази ниска цена големи количества и като свърши промоцията същата тази евтина стока търговецът я реализира на по-висока цена. Така се работи в ущърб на производителите", посочи Цеков.
"Институциите и комисиите са неработещи. КЗК никога не е установило, че има някакъв проблем. Комисията за защита на потребителите е същата работа", допълни той.
"Искаме производителите, които имат логистични бази, да могат свободно да продават на българския пазар своята продукция. Веригите ги обезличават производителите, защото те им забраняват да бъдат със своя бранд. Има цял алгоритъм от фактори, от които производителя е зависим, но той не може да се съпротивлява, защото иначе ще бъде изхвърлен от пазара", обясни Цеков.