Жените у нас започват собствен бизнес средно на 40 години

Българката предприемач е високо образована – над 70 на сто от дамите в бизнеса у нас са с висше образование, като 30 на сто от тях притежават и допълнителни квалификации в областта на финансите

Новини
13:30 - 08 Март 2025
11422
Жените у нас започват собствен бизнес средно на 40 години

Жените в България започват свой собствен бизнес обикновено когато са на около 40 години, след като са натрупали достатъчно знания и умения и разчитат на подкрепа от семейството си. В голяма част от случаите жените започват свой бизнес дори за да решат определен семеен казус.

Българката предприемач е високо образована – над 70 на сто от дамите в бизнеса у нас са с висше образование, като 30 на сто от тях притежават и допълнителни квалификации в областта на финансите.

В ЕС ситуацията доста по-различна – там дамите стартират бизнес много по-рано, някои директно след завършване на гимназиалното си образование, затова и най-честото предизвикателство, с което се сблъскват на по-късен етап, е изборът между бизнес и семейство.

Това казаха в интервю за БТА две предприемчиви жени - Илона Станева, член на Контролния съвет на Дамска бизнес общност  и директор "Маркетинг и реклама" във Fibank, и Даниела Алексиева, магистър по икономика, заместник-директор "Малки  и средни предприятия" в същата банка, ангажирана с програмата на финансовата институция Smart Lady. 

Най-често срещаните области на икономическа дейност, в които българските дами реализират своите бизнес идеи и потенциал са: с най-голям дял около една трета е сектор търговия, на следващо място е сектор услуги или по-конкретно сферите: текстил, естетика и дизайн, спорт, архитектура, ресторантьорство и хотелиерство, транспорт, здравеопазване и социални услуги, следвани от производствената сфера, селското стопанство и строителството. 

Стереотипите на семейната среда и обществото са тези, които продължават да влияят върху увереността на жената и отлагат взимането на решение за стартиране за собствен бизнес. 

Общото между жените предприемачи в зората на демокрацията и сега са енергията, умерено поетият риск, прагматизмът, умението да постигат перфектен баланс между бизнес и семейство, а разликите се дължат на типа бизнеси, които стартират и развиват. И това е нормално – дигитализацията и фокусът върху устойчивостта откриват нови пазарни ниши, коментираха експертите. Ако преди 30 години българката е започвала бизнес основно със свои собствени средства, то в момента дамите търсят правилните източници за финансиране за своя бизнес. Със собствен капитал от 2000 лева в сегашната икономическа ситуация е доста трудно да се определи в коя сфера би могло да се инвестира в собствен бизнес. С тези пари една жена предприемач би могла да направи покупка на подходящо оборудване и пособия за извършване на актуални за пазара услуги или в чисто спекулативна търговска сделка с възможност за бърза реализация. Може би с посочената сума, но умножена по 10 и повече, ще се разширят значително възможностите и сферите, посочиха експертите.

Средният размер на кредитите, отпуснати на дружества, управлявани от български дами, е 320 000 лева, при среден матуритет на заемите (срок за погасяване) от 60 месеца.

Предприемчивите българки, за разлика от мъжете в бизнеса, остават емоционално свързани с компаниите си за дълъг период от време, като средна продължителност на живот на фирмите им е от над 10 години. 

Броят на служителите в дружествата, управлявани от жени предприемачи, е обвързан пряко със сектора на икономическа дейност и от етапа на развитие на бизнеса, като варира от 2-3 човека до над 50 души.