Жп проекти за 3 млрд. лева у нас може да спрат
Липсата на законова възможност за индексация на строителните договори, което така и не се случи при отиващите си 47-и парламент и правителство, не прави проблематично само изграждането на пътища или ВиК инфраструктура. Най-големият обем строителство по финансови параметри е изграждането на жп инфраструктура.
По данни на
Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ) сега в България се изпълняват 7 такива проекта на обща стойност 3,399 млрд. лв., от които 2,172 млрд. са европейско финансиране, а 1,226 млрд. – от държавната компания. Реално платени са обаче 465,39 млн. лв.
Сред най-големите проекти са модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец, който е за над 1,3 млрд. лв., платени са 208,61 млн. лв. Рехабилитацията на линията Пловдив - Бургас е във втора фаза за 810 млн. лв., като са платени 203 млн. лв.
В плановете за развитие на железопътните трасета е предвидено до 2024 г. в България да има 525,82 км релси, по
които влаковете да се движат със скорост от 160 км в час. До края на 2027 г. дължината им трябва да стигне 583,99 км, а до 2031 г. - 728 км.
Според строителния бранш и по седемте проекта има забавяния, тъй като фирмите не издържат на настоящите цени
на строителните материали и от половин година настояват за индексация на договорите, т.е. да се преразгледат стойностите им и да се преизчислят в зависимост от поскъпването.