Златни правила за спасение при аквапланинг

Топ
09:21 - 27 Септември 2019
3550
Златни правила за спасение при аквапланинг

Есенният дъжд поставя допълни изисквания върху гумите. Според експерт от Nokian Tyres, само рейтингът за добро сцепление на мокра настилка не е достатъчен, за да бъде избегнат рискът от аквапланинг, пише autobild.bg.

Докато лятото преминава в есен, вечерите стават по-тъмни и валежите от дъжд зачестяват. Пътищата с дупки могат да бъдат опасни както преди, така и след обилни валежи: рискът от аквапланинг се увеличава, когато водата, събрала се върху пътната настилка, няма време да изсъхне.

Под гумата се образува водна възглавница, когато шарката на протектора не може да премахне водата между гумата и пътя. Това кара гумите да изгубят сцепление, както и влошава управляемостта, поради което шофьорът не може вече да контролира автомобила. Аквапланингът може да изненада дори и най-опитните шофьори.

Проверете състоянието на гумите

Висококачествена лятна гума с достатъчна оставаща дълбочина на протектора е най-сигурният избор за мокрите есенни пътища.

„Състоянието на вашите гуми е важен фактор за предотвратяване на аквапланинг; ако гумата е износена, каналите по нея няма да изтласкват достатъчно вода“, казва Мати Мори, мениджър „Техническо обслужване на клиенти“ в Nokian Tyres.

В сравнителен тест, публикуван в изданието на Tekniikan Maailma от май 2019, износена лятна гума с дълбочина на протектора 3-4 мм причинява осезаемо по-лошо управление отколкото нова лятна гума с дълбочина на протектора 7 мм. В тест новата гума е влязла в аквапланинг при скорост от 83,1 км/ч, когато водната възглавница на пътя е била с дебелина от 10 см, докато износената гума е влязла в аквапланинг при скорост от 61.2 км/ч.

С цел да се намали рискът от аквапланинг е нужно да смените гумите си, когато дълбочината на протектора падне под 4 мм – въпреки че законовото предписание е за 1,6 мм. Индикаторът за безопасно шофиране DSI (Driving Safety Indicator) на Nokian Tyres ви позволява по-лесно да следите дълбочината на протектора на гумите си; като ясно показва оставащото ниво на протектора върху самата гума.

Новата лятна гума също така ще намали спирачния път на мокра настилка, но въпреки това Мори добавя, че характеристики като сцепление на мокро и спиране на мокро не бива да се бъркат със склонността на гумата към аквапланинг.

 „Категорията за сцепление посочена върху етикетите за гуми на Европейския съюз и показва ефективността на гумата при сцепление на мокра настилка, с други думи, как гумата се държи при спиране на мокър асфалт. Въпреки това, склонността към аквапланинг не може да бъде разбрана от етикетите за гуми“, напомня ни той.

В допълнение към състоянието на гумите, налягането в тях също е важен фактор. Ако налягането в гумите не е достатъчно, те може да не запазят формата си във водата. Това ще направи колата по-податлива на аквапланинг.

Избягвайте изпреварванията и локвите

В допълнение към висококачествените летни гуми, това което се случва между седалката и воланам също е изключително важно. Нужно е да намалите скоростта, когато шофирате на дъжд.

 „Необходимо е допълнително намаляване на скоростта, преди да навлезете в локви на пътя. Когато това е възможно, нужно е да се опитате да избягвате коловозите и дупките, тъй като в тях обикновено се събира вода“, казва Мори.

Също така не се препоръчват изпреварване. Автомобилът може лесно да влезе в аквапланинг, когато се наложи да минете през коловози докато сменяте лентата.

Ако въпреки тези предпазни мерки все пак колата ви попадне в аквапланинг, действайте както следва:

Запазете спокойствие

Отпуснете газта и натиснете съединителя с цел, за да намалите скоростта и да възстановите сцеплението. Спирачките няма да помогнат, а ще влошат нещата, тъй като отделно колело може да се превърне в ос, около която автомобилът да се върти.

Дръжте волана в изправено положение, за да избегнете попадане в канавка или насрещното платно, когато сцеплението се възстанови.