1/4 от четвъртокласниците в Европа не могат да четат

Спад в компетенциите за четене и нивото на грамотност се наблюдава в почти всички страни на континента

Новини
12:49 - 05 Юни 2023
2344
1/4 от четвъртокласниците в Европа не могат да четат

Една четвърт от четвъртокласниците в Европа, които завършват началния етап на образованието си на възраст от 10 години, не са развили необходимите умения за четене.

Това каза д-р Йорг Маас, председател на борда на европейската мрежата за грамотност EURead и изпълнителен директор на фондация „Четене“ (Германия).

Той е в София за годишната официална среща на организацията, която ще се състои днес и утре в Информационния център на Европейския съюз и Столичната библиотека. Форумът ще премине под надслов „Грамотността в Европа: Четенето е ключът“, а негов домакин е българската фондация „Детски книги“. 

EURead съществува от 18 години и към момента в нея членуват над 34 организации от 26 страни, съобщи д-р Маас. По думите му въпреки, че мрежата се разраства през този период, статистиката показва, че

почти нищо не се е променило по отношение на нивото на грамотност и развитие на уменията за четене.

Председателят на борда на EURead цитира последното международно проучване PIRLS, според което спад в компетенциите за четене и нивото на грамотност се наблюдава в почти всички страни в континента. Най-добри са резултатите във Финландия, Швеция, Полша и Обединеното кралство, а останалите европейски държави са много зад тези страни, посочи той.

Според д-р Йорг Маас има три фактора, които могат да влияят на тази статистика - детските градини, образованието в училище и семейната среда. Родителите трябва да четат на глас на децата си в първите три или четири години след тяхното раждане, допълни той.

Общество, чиито деца не могат да четат, няма да има икономическо бъдеще, социална интеграция, мир и свобода, каза още Йорг Маас.

Изпълнителният директор на организацията Book Trust в Обединеното кралство Даяна Джералд коментира, че сред настоящите предизвикателства пред EURead е подпомагането на деца и семейства в условията на продължаващата криза, предизвикана от пандемията. Тя посочи, че

има голямо разминаване между развитите умения за четене и грамотност между децата от по-заможни семейства и децата с по-бедни родители.

Ние искаме тази ситуация да се промени и затова се събираме и работим заедно, каза Джералд по повод официалната годишна среща на EURead.

Наистина много се радвам, че сме тук в България, което ни дава възможност да научим не само повече за страната, но и да се опознаем с организациите, работещи в сферата за насърчаването на грамотността и четенето, каза Херлийн ван Дален, изпълнителен директор на фондация „Четене“ (Нидерландия).

Тазгодишната среща на EURead е първата в последното десетилетие, която се провежда извън Брюксел. Тя се очаква да бъде открита от Бойко Благоев, ръководител на отдел „Информация и комуникация“ към представителството на Европейската комисия в България, вицепрезидент на Европейския парламент Катарина Барли, която ще се включи чрез видеовръзка, и Мирослав Боршош, заместник-кмет по направление „Култура, образование, спорт и младежки дейности“ в Столичната община.

Сред останалите участници във форума са Даан Бийки - координатор на EURead и експерт във Фондация „Четене" в Нидерландия, Марк Ламбърт – изпълнителен директор на организацията Scottish Book Trust, Бенедикт Арора - директор „Комуникации" в Book Trust в Обединеното кралство, Илейна Раян - изпълнителен директор на „Детски книги Ирландия", Емми Якьо - изпълнителен директор на Финския център за четенето (Финландия) и Валентина Стоева - основател и председател на фондация „Детски книги“.