3 месеца без таратайки в центъра на София - 10% азотен диоксид по-малко
Общинари предлагат тя остане действаща 7 месеца

10% спад на замърсяването с азотен диоксид е постигнат със Зоната с ниски емисии от транспорта в София.
Това заяви в интервю пред БНР Ивайло Попов от Сдружение "За земята". Организацията представи първи по рода си доклад, изследващ ефекта върху качеството на въздуха на Зоната с ниски емисии от транспорта в София.
Забраната обхваща стари съветски коли без никаква еко категория, или тези с Евро 1 и 2.
Мярката с въвеждането на тази зона беше приета преди години, като в началото тя имаше информативен характер, напомни той.
"През миналия зимен сезон тя заработи. Общината имаше възможност да изпраща наказателни постановления на гражданите. Това, което имаме като информация от тях - постепенно колите, които нямат право да влизат в т.нар. "малък ринг", намаляха значително. Затова в нашето изследване се фокусираме на този 3-месечен период - от декември 2024 г. до февруари 2025 г. Виждаме намаляване на замърсяването", отчете Попов.
И продължи:
"За тези 3 месеца, в които действа Зоната, виждаме 10% спад на замърсяването с азотен диоксид. Ефект има. Второ - гледайки дълго назад във времето виждаме, че няма някаква друга аномалия в тези 3 месеца. Това ни позволява да заключим, че промяната се дължи именно на трафика".
Замърсяването с азотен диоксид няма сезонен характер, то е през цялата година, допълва още Ивайло Попов.
По думите му мярката дава ефект, но тези 10% няма да са достатъчни, за да постигнем нормата. Според него трябва да се предприемат по-сериозни мерки, освен Зоната да стане целогодишна.
Столична община ще предложи на СОС увеличение на действието на Зоната - да стане от 3 на 7 месеца, обяви той.
"Увериха ни, че до 2-3 дни това ще го предложат. Има разбиране за проблема".
За своето изследване Сдружението е правило свои замервания в 36 точки в София, като не са разчитали на данните от общински или национални системи. По думите му причината за това е, че има разминаване на данните, замерени от Сдружението, и тези от официалните власти.
"Официалните станции, особено тези за транспорта, показват стойности, които са в нормата по отношение на замърсителя, който идва най-вече от транспорта - азотния диоксид. А нашите станции показват изключително сериозен проблем с този замърсител. Ако погледнем трафика в София, много лесно всеки може да разбере, че имаме голям проблем. Поради неправилно разположение, не се отчита този проблем. Години наред министерството си затваряше очите, докато в началото на тази година те официално признаха, че има проблем и ще изместят станциите", коментира той и изрази надежда от следващата година да се мери на по-правилни места.