Автобуси и тролеи с променен маршрут заради метрото

Подобряват транспорта към Витоша - рейс 66 става целогодишен, нови спирки за 63 до "Златните мостове"

Новини
13:49 - 24 Септември 2020
3976
Автобуси и тролеи с променен маршрут заради метрото

Промени в линиите на наземния градски транспорт в София гласува днес Столичният общински съвет. Те се налагат заради пускането на първите осем станции от третата линия на метрото, както и поради проведено изследване на Центъра за градска мобилност за пътникопотока. 

Част от промените касаят транспортното обслужване на квартал „Манастирски ливади“. Временният маршрут на тролейбус №7, който заради строежа на метрото минаваше през Сточна гара и стигаше до “Люлин”, се връща към постоянния си маршрут през „Петте кьошета“ до „Люлин“. По настояване на живеещите нов маршрут ще има на тролейбусна линия № 8, която вече ще свързва „Манастирски ливади“ със Сточна гара.

За да не се нарушава транспортното обслужване до Окръжна болница пък се създава нова тролейбусна линия - № 3, която в маршрута си от депо „Надежда“ до локалното платно на бул. “Цариградско шосе” се препокрива с тролей № 5 .

Транспортното обслужване на „Младост“ се увеличава с 1000 км дневно. Там се увеличават превозните средства на тролейбус № 5 в празничните дни, когато се намалява и интервалът на движение. Тази линия на 90% ще припокрие и маршрута на спряната през март автобусна линия 306.

Автобусна линия 90, която обслужва северните райони, вече ще прави връзка с метростанция „Владимир Вазов“. Така жителите на Бухово и „Кремиковци“ ще имат директна връзка с подземните влакчета.

Разделят се на две автобусните линии 21 и 22, които обслужват селата Подгумер и Войняговци. Така ще се осигури по-добър градски транспорт там. Автобусите, които частният оператор предоставя за тези линии са нови, нископодови, климатизирани и отговарящи на всички екологични стандарти.

До края на годината се преустановява нощният градски транспорт, който е спрян от март. Причината е удължената извънредна епидемична обстановка. До Нова година обаче трябва да бъдат направени анализи за по-рационалното предоставяне на услугата.

Подобрява се транспортното обслужване до планината Витоша. От 1 октомври, автобус 66 ще работи целогодишно и ще извършва три курса по маршрут от зоопарка до хижа „Морени“. Също от 1 октомври, автобус 63 ще извършва целогодишно по три курса в делничен ден до „Златните мостове“.

Шефът на транспортната комисия към СОС Карлос Контрера подчерта, че се удължава и работното време на линиите към Витоша – последният курс от планината към града вече ще е в 19,30 ч. Освен това по линия 63 се разкриват допълнителни спирки за по-голямо удобство на пътниците.

Според Борис Бонев от „Спаси София“ обаче докладът е „хаотичен, немотивиран и лобистки“. Става дума за над 30 промени, касаещи хиляди пътници, които не са обсъдени нито с районните кметове, нито с гражданите, уточни Бонев. Той попита защо се предлага частен превозвач да получава по 600 000 лв. годишно допълнително след разделянето на две от автобусните линии – 21 и 22, за да обслужва 1200 пътници, вместо тези линии да се предоставят на общинския превозвач. Зафир Зарков от ГЕРБ обаче определи думите му като „неадекватни и некоректни“.

Става дума за частния превозвач „МТК груп“, който обслужва 16 линии на градския транспорт в София. Между нея и общината се водят дела заради конкурс за отдаване на линии от 2008 г., който коства оставката на тогавашния зам.-кмет по транспорта на София Велизар Стоилов заради изтекли записи от преговори с кандидати в процедурата. Тогава конкурсът бе спрян от тогавашния кмет на София Бойко Борисов. Един от участниците „МТК груп“ предяви финансови претенции към общината за около 5 млн. лв. пропуснати ползи. А 16-те линии, които сега фирмата обслужва, бяха дадени през 2016 г. В момента е сформирана работна група, която трябва да проведе преговори с частния превозвач. Затова даването на нова линия, предвидено в доклада, която да обслужва фирмата предизвика остри спорове в залата.

В крайна сметка предложението на шефа на групата на БСП в СОС Калоян Паргов за отлагане на доклада не се прие.