Български хотелиери губят 36 милиона евро от "Томас Кук"

45 хотела у нас работят с британския туроператор

Топ
13:38 - 24 Септември 2019
3082
Български хотелиери губят 36 милиона евро от "Томас Кук"

36 милиона евро са задълженията на британския туроператор "Томас Кук" към 58-те български хотелиери, с които работи с британският туроператор. Това може да доведе до фалити на хотели в "Слънчев бряг", алармират запознати.

Загубите за бранша могат да стигнат до 100 милиона лева, прогнозира председателят на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

"Практиката на британския туроператор да се разплаща два месеца, след като туристите са си тръгнали, означава, че най-силният сезон - юли и август, в който и цените са най-високи, не са платени на хотелиерите", споделя Драганов.

По думите му неприятната изненада за хотелиерите в Слънчев бряг е, че са очаквали това плащане да бъде извършено на 1 октомври.

Междувременно два полета от Бургас и един от Варна трябва извозят британските туристи, на които по график почивката им свършва днес. Те се изпълняват от германския превозвач "Кондор", който е част от групата на "Томас Кук", но продължава да лети.

Оказва се, обаче, че за 60 от туристите няма места в самолетите и ще бъдат върнати в "Слънчев бряг".

"Наистина ли на хотела няма да му бъде заплатено за нашето гостуване? Това е ужасно! Срамно е! Те работят толкова много!", споделят Ивон и Майкъл Солта, които са сред британските туристи, дошли да отпразнуват в 50-годишен юбилей от сватбата си.

В момента в хотела има над 200 британски и германски туристи на "Томас Кук". От управата са категорични, че след като ги изпратят, повече няма да приемат гости на фалиралия туроператор.

"Няма смисъл, при условие, че чакаме такава голяма сума, да продължаваме да субсидираме "Томас Кук", заявява хотелиерът Ростислава Димитрова и допълва, че към днешна дата не може да ви каже какви ще са загубите.

45 хотела в Слънчев работят с "Томас Кук" и са потърпевши от фалита на туроператора, споделя Димитрова.

"Такава схема, при която клиентът плаща януари-февруари своята почивка в България, а хотелиерът получава 60 дни след август парите и в последна сметка не ги получава според мен е порочна и не трябва да се допуска повече", смята Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма.

По-всяка вероятност хотелите няма да могат да получат пълната сума на своето обезщетение. Това включва и българските хотели, което поставя въпроса защо "Томас Кук" не е регистриран по българското законодателство”, коментира още Драганов.

За да се справят с кризата, хотелиерите настояват за намеса на държавата. А заради фалита на "Томас Кук" британското правителство започна най-голямата операция по репатриране на британски граждани след Втората световна война. Над сто и петдесет хиляди души са засегнати. Правителството заяви, че пуска допълнителни полети за две седмици, които да извозят до родината им 155 000 британски туристи, засегнати от фалита. Британският транспортен министър каза, че операцията по превозването върви гладко. Пътници обаче се оплакаха от дълги опашки по летищата и нарушения в полетите, един от които е бил забавен девет часа.

Служители на фалиралата компания също не могат да изпълняват нормално задълженията си.

Министърът все пак посъветва туристите да не прекратяват предсрочно почивката си, а да си тръгнат на планираната дата, като предварително проверят в сайта на "Томас Кук" статуса на полета си, преди да потеглят за летището.