„Идеалният мъж“ - 200 пъти на сцената на Народния театър

Юбилейното представление ще се играе на 5 октомври

Култура
11:07 - 02 Октомври 2025
710
„Идеалният мъж“ - 200 пъти на сцената на Народния театър

Народният театър ще отбележи 200-ото представление на спектакъла „Идеалният мъж“ на 5 октомври. Постановката е част от репертоара на театъра от 2007 г. и оттогава е гледана от над 120 000 зрители, споделиха от театъра.

18 години след премиерата спектакълът на френския режисьор Тиери Аркур продължава да е сред най-обичаните заглавия на първата ни сцена.

Юбилейното представление събира на едно място звезден актьорски състав: Владимир Карамазов, Юлиан Вергов, Мария Каварджикова, Биляна Петринска, Луиза Григорова-Макариев, Михаил Петров, Сава Драгунчев, Виктория Колева, Дарина Радева, Жорета Николова, Стоян Пепеланов и Христо Терзиев.

През годините в спектакъла са участвали актьорите Милена Атанасова, Стоян Алексиев, Любомир Ковачев, Иван Юруков, Теодора Духовникова, Ана Пападопулу, Елена Атанасова, Марта Кондова и Виктор Танев.

„Благодаря на българската публика, която гледа „Идеалният мъж“ през всичките тези години. Това е спектакъл по пиеса, написана преди повече от век! Великолепно е, че зрителите с любопитство търсят приключения“, казва режисьорът Тиери Аркур.

„Идеалният мъж“ е комедия със „сериозно съдържание“, в която Оскар Уайлд изследва темите за любовта, амбицията, истината и малките човешки слабости. Спектакълът празнува не просто своите 200 изигравания, а живата среща между класиката и съвременността, между сцената и публиката", казват от Народния.

"Животът е прекалено важен, за да говорим сериозно за него, обичал да казва с присъщото си остроумие Оскар Уайлд. А как стои въпросът с идеала? С идеала за живот? С идеала на мъжа, с идеала на жената? Във великолепната си комедия „Идеалният мъж” Оскар Уайлд заплита сложна интрига от изнудване, бляскаво настояще и тъмно минало, приятелство и любов, вярност и предателство, за да докаже, че истината рядко е чиста и никога проста.

Всички в английското висше общество са убедени, че сър Робърт Чилтърн е образец за почтеност, идеалният съпруг и идеалният мъж. Но обстоятелствата изпречват на пътя му красивата мисис Чивли, която по най-очарователен начин иска от него да извърши доста неочарователни неща. „Идеалният мъж” представя всичко това и още много забавни интриги и комични ситуации с блестящ хумор и проницателност", казва Тиери Аркур.

"Смятам, че тази комедия е великолепно оръжие, с което може да се подходи към критика на нашето общество. В нея смехът води със себе си неудобството и удоволствието да виждаш как другите правят твоите грешки, а също така е и проводник на една политическа поука, винаги присъстваща в творбите на Оскар Уайлд. И макар времето и културата да са различни от времето и културата в нашия свят сега, в тази пиеса Оскар Уайлд говори за корупция, но и за уважение спрямо другия, което не бива да се смесва със сляпото желание да подчиниш другия на своите желания, а също и за цената, която всички трябва да заплатим за действията си!

Винаги ми се е струвало, че театърът е необикновено средство за общуване. Очарованието и магията на театъра е в това, че една група хора се събира, за да проследи и пресъздаде една история, разказана от друга група хора. И чрез така създадената илюзия се ражда нова истина и своеобразно съответствие с живота на всеки", коментира още френският режисьор.

"Свободата и смелостта на Оскар Уайлд се проявяват и в парадокса, и чрез парадокса. Той се пита какво е любовта, когато тази любов не приема любимото същество такова, каквото е. Пита се и дали грешките в съжденията и присъдите ни трябва да бъдат заплащани на толкова висока цена. Пита се също и дали всеки човек не е направен от изкусно забъркана смес от качества и недостатъци.

В пиесата си Оскар Уайлд подлага на изпитание и всички човешки взаимоотношения като мъж – жена, баща – син, приятелство, и възхвалява лекотата, лекомислието и свободата на духа.

Аз исках да обиграя двойствения образ на огледалото, което ни отразява такива, каквито сме, но и леко деформирани, и което да ни напомня, че образът е мимолетен и вероятно по-маловажен от съдържанието на една мисъл, а също и опасността от връзката между тях. Исках да покажа грубите и сурови механизми, за да подчертая крехкостта на изтънчеността", казва Тиери Аркур.