„Исус Христос суперзвезда“ озарява НДК в Страстната седмица
Вълнуващият и провокативен спектакъл на Пловдивската опера тръгва на турне, за да събуди вярата у хората
Поради огромния успех на софийската премиера на рок операта "Исус Христос суперзвезда" спектакълът на Пловдивската опера, под режисурата на Веселка Кунчева, се завръща на сцената на зала 1 на НДК на 8 април от 19:00 часа. И тъй като в живота и в изкуството няма случайни неща, постановката ще възкреси последната седмица на Спасителя в дните преди неговата Голгота навръх Лазаровден - деня, в който започва и разказът в легендарната рок опера по музика на Андрю Лойд Уебър и текст на Тим Райс.
Николай Воденичаров-Никеца е в ролята на Исус в постановката на Веселка Кунчева
Така за зрителите, които ще бъдат на 8 април в НДК началото на Страстната седмица ще започне с впечатляваща музикално-визуална възстановка на събитията от преди 2000 години. Наричан още първата рок опера, този шедьовър потапя публиката в дните преди Възкресението на Спасителя – последните дни на Исус от влизането му в Йерусалим, през Тайната вечеря и Разпятието до Светото Възкресение, които ще бъдат разказани от любими, талантливи и трогващи с изпълненията си артисти от българската рок и оперна сцена.
Съвсем справедливо е да се отбележи, че "Исус Христос суперзвезда" съчетава енергията на рока с величието на операта. На сцената зрителите ще видят популярни музиканти, закърмени със свободолюбивия и бунтарски дух на рока, като Николай Воденичаров-Никеца, който е Исус, Владимир Михайлов - Юда, Юлия Йорданова-Керана - Мария Магдалена, Константин Кацаров – Анна.
Водещите солисти на Пловдивската опера привнасят в спектакъла своя опит като оперни изпълнители – Владимир Ников – Каяфа, Марк Фаулър - Симон, Август Методиев – Петър, Евгений Арабаджиев - цар Ирод. В ролята на Пилат е Цвети Пеняшки, познат най-вече от театралната сцена като режисьор и актьор.
Една от най-култовите сцени в рок операта - "Superstar"
„Исус Христос суперзвезда“ е представена за първи път на сцена през 1971 г. В основата на разказа е неканоничното тайно евангелие от Юда, в което се обяснява, че той е най-близкият приятел на Исус и че всъщност помага на Христос да се въздигне. Юда е помолен от Божия син да го предаде и това е най-тежкото решение, което взима Юда.
В Евангелието от Юда се опровергава каноничната история, като се предлага една съвсем различна версия на случилото се. Най-известният предател в историята на човечеството - Юда Искариотски, е описан като любимия ученик на Христос, негов най-верен съратник и приятел. А оттук следват и много въпроси за самото човечество и неговия път към вярата и изкуплението на греха.
Никеца е Христос, а Юлия Йорданова-Керана - Мария Магдалена
Режисьорът на спектакъла Веселка Кунчева предлага една модерна, провокативна, пророческа версия на творбата като пренася историята за последните дни на Исус и неговия сблъсък с Юда в едно мрачно постапокалиптично бъдеще с мътна вяра и срив на морала, в което обезвереното човечество търси отново своя Месия. С характерните за стила си силно визуални изразни средства тя изследва безкрайния цикъл на вяра и отричане.
Тайната вечеря на Исус с апостолите
Впечатляващата библейско-модерна сценография на Мариета Голомехова грабва от раз като пресъздава подземен град-гробище, олицетворяващ "бездомието" на света, в който живеем. Хората са се затворили в своята малка кутийка, наподобяваща гроб, и там се лутат между демоните си и спасителите си.
За спектакъла Мариета Голомехова изработва и уникален венец, но не от тръни, а от парчета стъкло - вероятно като символ на крехкостта на вярата и на човешката душа.
Един от водещите солисти на Пловдивската опера - Марк Фаулър в ролята на Симон
Всички солисти, както и оркестърът, хорът и балетът на Пловдивската опера се носят по магичната музика на гениалния Андрю Лойд Уебър под палката на безупречния маестро Константин Добройков, който води музикантите с въображение и размах.
Още един любимец на пловдивските меломани - Август Методиев, който се превъплъщава в апостол Петър
Огромна е заслугата и на хореографа Явор Кунчев за уникалния ритъм, пластичност и лекота в движенията на солистите, хора и балета, така че да се получи съвършена симбиоза между музиката, танца и поезията.
Младата и даровита рокаджийка с артистичния псевдоним Керана прави впечатляваща роля на Мария в "Исус Христос суперзвезда"
Постановката на Веселка Кунчева извървя своята Голгота и възкръсна на сцената на Пловдивската опера през ноември 2021 г. след почти двугодишно отлагане на премиерата заради пандемията. Първоначалната дата на премиерата бе на 13 март 2020 г.
"И Исус, и Юда, и Пилат правят своя тежък избор, за да може човечеството да бъде спасено, да бъде преродено и да му се даде шанс да продължи напред чисто“, дава своята трактовка на библейската история Веселка Кунчева
Режисьорът Весела Кунчева и артистите Владимир Михайлов, Николай Воденичаров-Никеца и Цвети Пеняшки любезно приеха поканата на Lupa.bg да споделят своите емоции покрай раждането на спектакъла, срещите с публиката и предстоящото турне на постановката в Стара Загора, София и Бургас.
ВЕСЕЛКА КУНЧЕВА: В ТЪРСЕНЕ НА ПЪТЯ МЕЖДУ БОГА И ЧОВЕКА НЕ ВЪРВИМ СРЕЩУ ВЯРАТА, А ВЪРВИМ С НЕЯ
„За мен е страхотно, че точно на Лазаровден в зала 1 на НДК отново ще оживим нашия Исус, защото за мен това не е изиграване, а оживяване“, сподели пред Lupa.bg режисьорът Веселка Кунчева.
„Вярвам, че сме на прав път и мисля, че не вървим срещу вярата, а вървим с нея и прокарваме вярата чрез тази постановка. Вярвам, че събитията ще бъдат с нас и ще можем отново да достигнем до хората.
Наистина много се радвам, че спектакълът достига пряко до сърцата на зрителите и че някак си ги вълнуваме, караме ги да се обърнат към себе си, към вярата, към смисъла на нашето съществуване“, каза още именитата режисьорка.
Екипът на "Исус Христос суперзвезда" по време на премиерата на спектакъла през ноември 2021 г. в Пловдивската опера - (отляво надясно) - Цвети Пеняшки, Керана, Никеца, хореографът Явор Кунчев, режисьорът Веселка Кунчева, Владимир Михайлов, диригентът Константин Добройков, Константин Кацаров и Евгений Арабаджиев
Веселка Кунчева коментира пред Lupa.bg и с какво я предизвикват различните сценични пространства, на които се играе и ще се играе спектакълът: „Всеки път се налага да адаптираме постановката, но най-важното е да се съхрани концепцията на спектакъла. Ако трябва да се правят компромиси, те трябва да са от такова естество, което не би накърнило смислово самото представление, което е различно в различните пространства. Ако можем да се възползваме от спецификите на пространството го правим. Обикновено става въпрос за максимално добра адаптация, тъй като другото изисква много време за преосмисляне и за репетиции.
Колкото по-голямо е пространството, толкова повече възможност за фантазия ни се дава. И голямото пространство е доста по-любопитно като изработка. Не отричам малките пространства, работила съм и в малки пространства, но някак си там трябва да си много по-събран, за да можеш да се изразиш. Докато примерно в Античния театър в Пловдив и в зала 1 на НДК просто замахваш и можеш да хвърчиш.“
Творците, създали "Исус Христос суперзвезда" в България, са щастливи, че постановката възкръсна почти две години след първоначалната премиера, насрочена за 13 март 2020 г.
Веселка Кунчева каза и че за нея самата, както и за целия екип, „Исус Христос суперзвезда” е изключително емоционален спектакъл и всеки път като режисьор тя използва различните сцени, на които се играе постановката, за да се получи симбиоза между творческия екип, идеята и пространството.
„Искам да изразя своята любов към Операта в Пловдив – от сценичния работник през осветителите, хора, балета, солистите, администрацията. Голяма рядкост е, когато в такава огромна структура всички работят заедно. За да се случи този проект те отдават сърцето си, отдават душата си, отдават уменията си, таланта си. За мен това е изключително и съм много щастлива, че съм част от екипа на Опера-Пловдив“, сподели още даровитата режисьорка.
„Специално за „Исус Христос суперзвезда“ провокацията е във връзка с това, което говорих на артистите още по време на репетициите – че това не е театър, а е истина, която ние трябва да възкресим по най-чистия и по най-верния начин спрямо нашето виждане и нашия век. Бих искала публиката да е част от това случване. И затова премахнах четвъртата стена в много от решенията си.
Така е, когато войниците стрелят в публиката и когато сценични работници влизат на сцената преди Юда да направи избора си да се самоубие, за да видят как ще го направи.
Ефектната постапокалиптична сценография е дело на изключителния визуален артист Мариета Голомехова
Има доста решения, в които се чупи четвъртата стена и това е абсолютно целенасочено. Вярвам, че ако зрителят е отворен към това, което му представяме, би се съгласил да тръгне с нас в това случване. Не бих казала приключение, тъй като не е приключение. За мен това е нещо много истинско и много сакрално. И досега зрителите отговарят по същия начин на любовта, която им даваме“, сподели още пред Lupa.bg Веселка Кунчева.
Тя разкри, че още по време на репетициите на спектакъла през 2019 г. заедно с екипа са решили да поставят Исус в едно постапокалиптично бъдеще. „Искахме да си представим какво би се случило, ако се появи отново Исус и отново ни спаси - дали бихме се променили, дали би имало надежда за света.
Светът става изключително комерсиален, насочен към материалното, което е доста тъжно и се надявам, че чрез изкуството ние ще подаваме този сигнал, че трябва да се върнем към духовното, че това е единственото, което ни държи към човещината в нас.
Чрез този спектакъл бихме искали да кажем на света, че ако не спре да се самоунищожава и ако не приеме саможертвата вътре в себе си, ние наистина ще се самоунищожим“, коментира Веселка Кунчева замисъла на постановката още преди 3 години.
"Мария за мен е част от Исус, той не би могъл да продължи по пътя си без нея. Тя е една невидима опора", смята режисьорката на "Исус Христос суперзвезда"
„Оттам тръгнаха идеите как да бъде поставен спектакълът – костюми, декор чрез едно полуунищожено пространство. Разбира се връзката Исус – Мария – Пилат – Юда беше изключително важна. Като Мария за мен е част от Исус, той не би могъл да продължи по пътя си без нея. Тя е една невидима опора. Тя е плътно до него, върви незабелязано, за да може, ако той прояви слабост или има нужда от нещо, тя да се появи, без да се натрапва.
Това, което смислово извадихме и това, което смятам, че Тим Райс и Андрю Лойд Уебър залагат в рок операта е, че Юда не е предател, а Юда е извършил това нещо, за да се превърне Исус в саможертва и за да спаси човечеството. Саможертвата на Юда за мен е много по-голямата саможертва.
Защото ти оставаш във вечността като предателя. Това е много по-голяма саможертва от човешка гледна точка. Все пак трактовката на историята на Исус в „Исус Христос суперзвезда“ е от човешка гледна точка. И за мен това е много по-любопитно.
Сблъсъкът между Исус и Юда за бъдещето на човечеството - Никеца и Владимир Михайлов с впечатляващи изпълнения на библейските образи
И Исус, и Юда, и Пилат правят тежък избор, за да може човечеството да бъде спасено, да бъде преродено, да му се даде шанс да продължи напред чисто“, даде своята трактовка на библейската история Веселка Кунчева.
„За мен важното е човек наистина да се вгледа в себе си - какво прави и да прави избори, а да не върви по стадото. По-скоро спектакълът е за това да правим лични избори, да се вглеждаме в себе си, да жертваме собствените си егоизми и намерения, които са в ущърб на останалите“, сподели режисьорът на рок операта.
Изхождайки от своето верую, че актьорите са душата на всеки спектакъл, Веселка Кунчева е благодарна на всички солисти в постановката – на Николай Воденичаров-Никеца, Владимир Михайлов, Цвети Пеняшки, Юлия Йорданова-Керана, Евгений Арабаджиев, Константин Кацаров, Владимир Ников, Марк Фаулър, Август Методиев.
Евгений Арабаджиев в ролята на цар Ирод - ироничен, саркастичен, ексцентричен
„Всеки от тези артисти е толкова точно на мястото си, толкова красиво и талантливо стоящ в ролята си. Няма човек, който да не е дал всичко от себе си, за да се случи този спектакъл, тази рок опера“, щастлива е режисьорката и не пести топли и ласкави думи за всички тях – талантливи, великолепни, уникални като актьорска игра, като вокални изпълнения и хореография.
ВЛАДИМИР МИХАЙЛОВ: "ИСУС ХРИСТОС СУПЕРЗВЕЗДА" ЗАВИНАГИ ЩЕ БЪДЕ В СЪРЦЕТО МИ
Ролята на Юда е сбъдната мечта за актьора и музикант Владимир Михайлов. „Имам сантимент към тази рок опера. С нея започва всичко за мен. От дете съм почувствал, че съм подходящ за ролята на Юда преди да разбирам от религия и от всичко останало. Ролята на Юда винаги е голяма провокация, а и чисто музикално тя ми е харесвала повече“, сподели пред Lupa.bg талантливият артист.
Владимир Михайлов добави, че за него най-важното като актьор е героят да е интересен, да е плътен, да е сложен, да не е нито добър, нито лош. „Всеки един човек е и добър, и лош. Черпя и доста опит от всичко, през което съм минал, когато съм проучвал други персонажи, които съм играл на сцената“, разкри актьорът и добави, че в киното и на сцената го влекат личности с характер, които носят и много драма, и много болка, но същевременно и много любов. Такъв е и Юда, и Жан Валжан, и Фантома на операта, които Владимир Михайлов талантливо пресъздава в Пловдивската и Софийските опери, както и в Музикалния театър, такъв е и Денис Топал, с чийто герой актьорът спечели любовта и на телевизионните зрители.
Да играе Юда в „Исус Христос суперзвезда“ за Владимир Михайлов е „отговорно, радостно, трепетно, изстрадано, любимо“ изживяване по собственото му признание
В очите на режисьора Веселка Кунчева Юда е експанзивен и огнен човек и точно това тя е открила в актьора и певец, изиграл „предателя“. „Влади Михайлов като Юда ни грабна още в мига, в който се появи на кастинга. Фантастичен“, сподели пред Lupa.bg режисьорката.
Да играе Юда в „Исус Христос суперзвезда“ в НДК в началото на Страстната седмица за Владимир Михайлов е „отговорно, радостно, трепетно, изстрадано, любимо“ изживяване по собственото му признание.
„Радостен съм, че най-накрая ще представим спектакъла и в други градове извън Пловдив. Започнахме в София през януари, сега на 8 април отново, преди това – на 4 април ще сме в Стара Загора, а на 22 април в Бургас. През август ще играем отново и на Античния театър в Пловдив, където усещането също е невероятно“, каза музикантът пред Lupa.bg.
„Надявам се да отидем и в други градове, защото има хора, на които им е трудно да пътуват примерно до Пловдив или до София. Много хора ни пишат и искат да отидем в техния град и това много ни зарежда. Стара Загора е в центъра на България, вярвам, че на спектакъла през април там ще дойдат и много зрители от други градове. Знам и че хора от Варна ще дойдат да гледат „Исус Христос суперзвезда“ в Бургас на 22 април.
Надявам се да имаме дълъг живот с този спектакъл и да пътуваме. Имаме желание да отидем навсякъде. Декорът на постановката е тежък, това представление е трудно за изнасяне от Пловдивската опера, но ето, че след като има желание, има и начин, което е страхотно“, не крие искрената си радост Владимир Михайлов.
Каяфа (Владимир Ников) и Анна (Константин Кацаров) изкушават Юда (Владимир Михайлов) да предаде Исус на свещениците от Синедриона срещу 39 сребърника. В рок операта се използва числото 39 вместо 30 сребърника, вероятно защото 39 е специално число в Стария Завет и има специално място в древната еврейска традиция - Старият завет се състои от 39 книги, а според еврейскат традиция човек трябва да бъде бичуван по-малко от 40 пъти, т.е. 39
Харизматичният актьор е щастлив, че заедно с колегите си от „Исус Христос суперзвезда“ може да среща различна публика в различни сценични пространства. „Усещането е особено и радостно. В НДК чувството да играя беше много, много емоционално. За мен е интересно това, че аз съм играл в друга постановка на „Исус Христос суперзвезда“ в зала 1 на НДК, но това, което ми се случи през януари като усещане беше много силно. И се радвам, че отзвукът беше толкова положителен и толкова голям и затова гостуваме отново и на 8 април“, сподели Владимир Михайлов.
„Емоцията в НДК беше велика. Усетих много силно реакцията на публиката, смятам, че там представлението ни се получи наистина по начина, по който трябваше да се получи. Мисля, че успяхме да изпълним това огромно пространство с енергия. Целият ни екип се хвърли на 100%. И аз лично го усетих и това само може да ме радва“, описа вълнението си сърцатият актьор и рокаджия бунтар.
Владимир Михайлов се върна и назад във времето, когато точно преди 3 години – на 13 март 2020 г. „Исус Христос суперзвезда“ трябваше да възкръсне в Пловдивската опера, но едно глобално драматично събитие спря всичко и затвори света: „Много е странно усещането да изчакаш почти две години премиерата на това представление при положение, че си го довел до генералната репетиция. Такава енергия се беше завихрила тогава, ние бяхме готови да го изстреляме.
Имахме страхотен заряд, бяхме на ръба на възможностите си, бяхме репетирали дълго и бяхме готови да избухнем и в този момент като ти дръпнат шалтера е много, много странно. Чувстваш се много нещастен, ограбен. Не знаеш дали ще ти се случи, не знаеш въобще какво се случва с живота ни, камо ли с това представление. Но интересното е, че мислейки как се преобръща живота, едно от нещата, за които ми беше най-тъжно и за които се питах, е дали ще мога да изиграя този спектакъл. Защото това представление завинаги ще бъде в сърцето ми.“
„Влади Михайлов като Юда ни грабна още в мига, в който се появи на кастинга. Фантастичен“, споделя Веселка Кунчева
Актьорът разкри пред Lupa.bg и че работата му с режисьора Веселка Кунчева също е една сбъдната мечта. „Бях много впечатлен от нея като режисьор още преди да работим заедно и когато ми се случи, разбрах, че има причина Веселка да е толкова успешен режисьор и спектаклите й да са от такъв ранг“, коментира Владимир Михайлов. И разказа интересни и вълнуващи детайли за раждането на спектакъла от гледна точка на актьора.
„Това, че имах възможност да работя с Веселка Кунчева и че тя ме избра на кастинг за ролята на Юда за мен значи много. Смятам, че тя е един откривател, двигател, човек, който вплита сънищата си дори в това, което прави. Веселка има визия, която гони, но същевременно оставя нещата да се случват, за нея са важни мнението и идеите на всеки един човек от екипа и ако тези идеи са хубави, тя ги вплита в спектакъла.
А това означава, че тя не се меси в процеса на създаване на постановката от гледна точка на това, че нещо е планирано предварително. Веселка оставя нещата да се случват, а за актьорите това е голямо предизвикателство и радост. Ценните ни разговори и разсъждения са били на маса, за щастие репетирахме в Пловдив, което ни позволи да имаме още време заедно извън репетициите. И буквално не спирахме да говорим за темите, които ни вълнуваха покрай това представление. Целият този процес за мен е любим и аз се надявам да ми се случи отново“, откровен бе актьорът, певец и китарист.
НИКОЛАЙ ВОДЕНИЧАРОВ-НИКЕЦА: СПЕКТАКЪЛЪТ ИМА ПРЕЧИСТВАЩА СИЛА
За запаления рокаджия Николай Воденичаров-Никеца ролята на Исус е едновременно трудна и лесна. „Много, много съм щастлив, че съдбата ме срещна с този екип на „Исус Христос суперзвезда”, каза Никеца пред Lupa.bg.
„Това е много отговорна роля, защото всеки има своя представа за Исус. Ролята е трудна и защото в този проект са замесени много хора и самият аз много завися от всеки един от тях. Аз съм много благодарен, че екипът се сприятели, благодаря за приятелството на всички колеги. И в този смисъл е страшно лесно с такива добри хора и колеги да се превъплътиш в сложния образ на Христос.
Всички са ми учители и се надявам и аз да ги предразполагам. Усещането, когато играем „Исус Христос суперзвезда” е страхотно“, сподели певецът.
Веселка Кунчева пък разкри пред Lupa.bg, че най-труден е бил изборът на Христос. „Седмица преди да започнем репетициите, ние нямахме Исус, защото никой от хората, които се явяваха на кастинг не отговаряше на нашето виждане. И неговата поява бе като магия. Появи се Никеца и ние му казахме: „Ти си!“. Той се колебаеше: „Не съм сигурен, че съм аз.“ Но ние му казахме: „Ти си! Ти си!“ За нас Никеца е нашият Исус“, сподели режисьорката. Никеца, който показа гласовите си умения и в шоуто „Гласът на България”, печелейки симпатиите и на Иван Лечев, изгражда образа на Христос като умело съчетава смирението и гнева.
Ролята на Никеца в "Исус Христос суперзвезда" е негов дебют в Пловдивската опера
„Благодарение на този спектакъл видях човещината на Христос – на него също му е било тежко, той също се е съмнявал, той дори е искал да се откаже в един момент, бил е тотално отчаян, защото явно е усещал че ще му се наложи да умре и че ще е жертвеният агнец. Даже сега като говоря за спектакъла и настръхвам. Тежко е да си жертва, особено преди да го осъзнаеш“, коментира Никеца.
„Защото Исус преживява няколко стадия и според мен след като вече осъзнава накъде вървят нещата, силата му го кара да преживее през всички тези наказания и мъчения, през които го карат да премине всички тези, които са го въздигнали. Тежко е. Гледната точка е да се види тази цикличност на битието – как един човек се харесва на хората, а след това го сваляме, за да дойде друг“, разсъждава ексцентричният музикант върху образа на Исус.
"Появата на Никеца като Исус в нашия спектакъл беше като магия. Седмица преди да започнем репетициите, ние нямахме Христос, защото никой от хората, които се явяваха на кастинг не отговаряше на нашето виждане. Появи се Никеца и ние му казахме: „Ти си!“, разказа Веселка Кунчева
„Аз си избрах да вярвам в този развой на събитията, както са представени в рок операта. За мен действието в рок операта започва на Лазаровден, когато в първата и във втората песен хората подканят Исус да отиде в Йерусалим и да вдигнат революция. След това следва влизането на Христос в Йерусалим на магаре, когато в операта всички пеят “Hosanna, hey sanna, sanna sanna ho/Sanna hey, sanna hosanna“, разсъждава Никеца.
Всъщност, жителите на Йерусалим посрещат Исус като Цар, точно както повеляват традициите и вярванията им – с палмови клонки и цветя и затова и крещят неистово „Осанна“. Само дни по-късно вече ще се обърнат срещу него и ще викат “Разпни го!“
„Действието в „Исус Христос суперзвезда“ завършва на Разпети петък и повествованието обхваща тези седем дни – от събота, Лазаровден, до Разпети петък. И сега се пада да играем на Лазаровден, тоест в началото на действието в рок операта. И е много яко“, сподели Никеца.
„Много съм щастлив, че ще пътуваме със спектакъла из България. Прекрасно е, че имаме възможност да го играем на различни сцени, освен в Дома на културата „Борис Христов“ и в Античния театър в Пловдив, и в София, Стара Загора, и в Бургас. Още сме в началото на разнообразието. Живот и здраве да обиколим на още много места. Когато представяме рок операта на различни сцени и особено на по-големи, както беше в Античния театър и в зала 1 на НДК, ми харесва, че се увеличава размахът на нашите действия.
Инстинктивно, ако си имал действие, което те кара да се мръднеш 20 см, сега го правиш на метър и 20. Ако в зала „Борис Христов“ в Пловдив, примерно пространството пред теб е по-малко на поглед и движение, то примерно в Античния театър и в НДК, се обръщаш почти на 180 градуса и реално може да гледаш навсякъде и това много ми харесва. Всеки път спектакълът е предизвикателство за всички нас и това е хубавото“, не скри радостта си популярният музикант.
„Античният театър е една от най-великите сцени, на които съм се качвал и които мога да си представя. Магията да го играем в римския колизеум и да се „изгубим“ там – усещането е уникално“, описа емоцията Никеца.
„Каня отново тези, които са гледали „Исус Христос суперзвезда“ да го гледат отново, защото всяко едно представление се различава от друго. Тези, които още не са го видели, ги каня да заповядат да обменим енергия. Защото е невероятно.
Ние осъзнаваме, че пред нас има публика чак накрая на спектакъла и това е много любим мой момент, защото преди това не си даваш сметка, че в залата има хора, понеже изцяло си се потопил в музиката и действието.
И когато приключи всичко си казваш: „Да, вярно, тук сме и има публика“. И тогава се усеща цялата магия, все едно си се родил отново, т.е. сам ставаш свидетел на едно прераждане. Много съм надъхан от колегите ми, много ги обичам и всички сме като едно цяло. И когато един започне да се мърда, представете си, че все едно се загрява вода, всеки от нас реагира и всички започваме да се мърдаме на сцената и взаимно се заразяваме с тази емоция. Усещането е велико“, разкри душата си Никеца.
Музикантът, влязъл в ролята на Исус, отправи и пожелание към екипа на спектакъла и към зрителите: „Живи и здрави да сме всички – и ние, и вие, публиката. И да се виждаме, и да си помагаме взаимно в този спектакъл, защото наистина в него има някаква пречистваща сила“.
ЦВЕТИ ПЕНЯШКИ: ПОЖЕЛАВАМ СИ ДА ПОКАЖЕМ ПОСТАНОВКАТА И В ЕВРОПА
Цвети Пеняшки, който е Пилат в рок операта „Исус Христос суперзвезда“, също като Никеца пожелава с усмивка: „Колкото спектакли имаме планирани през тази година, още поне пет пъти по толкова да изиграем в близко бъдеще. Пожелавам си да играем в още много други градове у нас, да минем и през границата, и тази година да покажем спектакъла и на други сцени на този континент, а догодина и на други континенти.“
„Ролята на Пилат е огромно предизвикателство. Аз съм много радостен, че ми се случи тази роля, радвам се и че всички тичахме заедно в една посока. Работихме съмишленици и приятели, без които аз нямаше как да изградя персонажа. Ако няма човек, който да е до теб в тази ситуация, в тази обща идея ти си загубен. Много е хубаво, че успяхме да създадем един красив екип. Колегите ми са страхотни“, сподели Цвети Пеняшки пред Lupa.bg.
Неговата задача е не по-малко сложна – той трябва да пресъздаде образа на един ексцентричен, трагичен и загадъчен римски прокуратор, на когото е писано да вземе тежкото решение дали Исус да бъде разпнат. Самата режисьорка е убедена, че макар Цвети Пеняшки да не е професионален певец, талантът му на актьор и режисьор изключително му помага да се справи с тази сериозна роля.
Цвети Пеняшки е театрален режисьор и артист, а ролята на Пилат разкри изключителния му талант и като певец, и драматичен актьор
„Страшното при Пилат е, че за мен е много малка партия, обаче много важна. Ако стъпя леко на криво някъде, после не знам дали ще имам времето да се поправя“, сподели актьорът и куклен режисьор. „Покрай ролята на Пилат прочетох различни трактовки за него. Най-интересното ми е, че конкретно в този спектакъл се занимаваме с човечността.
Интересна ми е и тази дуалистичност на Пилат и как той под въздействието на народа е принуден да вземе едно решение, но въпреки това запазва своята човечност“, коментира Цвети Пеняшки.
Костюмът на неговия Пилат е екстравагантен, половината е решен в черно, а другата в бяло напълно в синхрон с дуалистичния образ на героя му.
„Огромна е ролята на Веселка и на постановъчния екип, че тенденциозно търсихме това решение, колкото се може по-ярко да излезе. Костюмът на Пилат, създаден от Мариета Голомехова, е убийствен и той изключително много ми помага като актьор. Дори един детайл, нюанс в костюма, един предмет е в състояние да промени сценичното поведение. Дори само поради идеята, че съм с кожен ботуш до коляното, аз не мога да ходя, както ходя с маратонките си в метрото", споделя с усмивка Цвети Пеняшки предизвикателствата, пред които е изправен за ролята на римския прокуратор.
„Никеца казва, че историята в самия спектакъл започва на Лазаровден в началото на Страстната седмица. Веселка пък споделя, че това не е театър и че това действие се развива в постапокалиптичното бъдеще. Днес обаче разказваме за едни събития, които са преди 2000 години, а в същото време те се явяват и постапокалиптично бъдеще. И тази игра с времето ми е много интересна. И когато играем спектакъла мога да си представя ден по ден библейския разказ за Исус", откровен е младият и проспериращ артист.
Цвети Пеняшки продължава да се вълнува всеки път, когато излиза на сцената като Пилат
"Надявам се това представление да създава и на зрителите приятни емоции и те да се чувстват в приятна атмосфера. Със сигурност с всеки изминал спектакъл аз се чувствам по-комфортно", казва Цвети Пеняшки. "Не сме се успокоили разбира се, напротив всеки път се вълнуваме преди представлението. Но аз самият се чувствам по-спокоен да доизграждам персонажа и в действията, и в детайлите. Всички търсим какво още можем да направим", сподели още той.
"В НДК се почувствахме като у дома си. За нас по-голямото пространство и разположението на сцената е страхотно, имаме по-голям размах, когато правим преходите и зад сцената, усещаме се прекрасно и се надявам и за зрителите да изглежда добре.
Приятели и близки, които ни гледаха на 28 януари в НДК ми споделиха, че много им е харесало, а благодарение и на двата екрана отстрани на сцената са виждали и лицата ни и различни детайли, така че наистина се надявам спектакълът да носи особена емоция за публиката", вярва актьорът, превъплътил се майсторски в Пилат Понтийски.
Артистите от "Исус Христос суперзвезда" предизвикаха истински фурор сред зрителите по време на първото си гостуване извън Пловдив - в зала 1 на НДК в София на 28 януари
Рок операта "Исус Христос суперзвезда“ отдавна се е превърнала в културен феномен и през своите 50 години от съществуването си има десетки интерпретации в целия свят - както на сцената, така и в киното. Трудността сега е да се предложи нещо по-различно, по-въздействащо, по-модерно, по-актуално като проблематика. И Веселка Кунчева и целият екип, който стои зад нея, умело се справят с това огромно интелектуално предизвикателство.
Възторжените коментари на публиката и желанието на хиляди зрители спектакълът на Пловдивската опера да гостува в различни градове са най-честното и искрено доказателство, че постановката докосва ума и сърцата, трогва и към нея неслучайно има голям интерес.
Белязала поколението на хипитата от 70-те години на миналия век, рок операта продължава да вълнува и днес с въздействащата музика на Андрю Лойд Уебър. Спектакълът на Веселка Кунчева е ново изживяване и преоткриване на Христовата саможертва от гледна точка на съвременния човек и дори не през религията, а през изкуството. Защото истинската вяра не идва от догмите. Тя е вътрешно усещане, осмисляне на своите цели, пречистване и търсене на път към доброто, морала, съпричастността, към обичта, уважението и разбирането на другите и споделяне на техните радости и болка, превъзмогвайки егоизма.
Музиката от "Исус Христос суперзвезда" събужда в нашата душа спомена за божествената ни същност. А талантът на българските артисти може да ни извиси до божествената мъдрост. Авторите на рок операта и тези, които я поставят, може би задават един от най-важните въпроси за човечеството: "Jesus Christ! Who are you? What have you sacrificed? ("Исус Христос, кой си ти? Какво си жертвал?")
Безспорните хитове от рок операта "Heaven On Their Minds", "Hosanna", "I Don't Know How To Love Him", "I Only Want to Say“, "The Temple", „Could We Start Again Please?“, „Superstar“ ще прозвучат на сцената на Зала 1 на НДК на 8 април. На 4 април магията на рок операта ще завладее и Държавната опера в Стара Загора, където ще гостува спектакълът, а на 22 април "Исус Христос суперзвезда" ще бъде игран и в Бургаската опера. На 10 август Исус отново ще възкръсне на Античния театър в Пловдив.
Снимки: Александър Богдан Томпсън