Без санкции за капитани на кораби, подали грешни данни за боклуци на борда

Депутатите гласуваха промени в Закона за морските пространства и водните пътища

Новини
13:25 - 20 Юли 2023
2192
Без санкции за капитани на кораби, подали грешни данни за боклуци на борда

Депутатите приеха промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на първо четене. С част от предложените разпоредби в законопроекта се регламентират на национално ниво приетите в Европейския съюз принципи при определянето на пристанищните такси за приемане и обработване на отпадъци от корабоплавателната дейност или от корабите, както следва:

- размерът на таксата да е такъв, че да не насърчава изхвърлянето на отпадъци в морето, съответно в река Дунав;

- таксата трябва да покрива непреките административни разходи и значителна част от преките експлоатационни разходи;

- размерите на таксата могат да бъдат различни в зависимост от категорията, вида и размера на кораба, предоставяните услуги на кораби извън установеното работно време в пристанището или опасността, която представляват отпадъците;

- таксата може да бъде намалена в зависимост от вида търговска дейност, за която се използва корабът.

В проекта на закона е разписана разпоредба, която предвижда таксата да се заплаща за всички кораби, които посещават или оперират в българското пристанище, независимо дали е ползвано пристанищно приемно съоръжение, или не, поради което таксата е непряка.

Със законопроекта се регламентират и случаите на освобождаване на корабопритежател от заплащане на таксата. Това са случаите, когато са изпълнени едновременно условията корабът да извършва редовни превози, свързани с чести и редовни посещения на български морски пристанища, и корабопритежателят да има сключено споразумение за предаване на отпадъците и плащане на съответните такси в пристанище по маршрута на кораба.

Предвидено е лицата, събиращи таксата на пристанището, да са тези, които могат да извършат освобождаване от заплащането й - Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" и собствениците на пристанища. Същевременно с други разпоредби от законопроекта се определя частта от разходите, която не се покрива от таксата, ако има такава, да се заплаща въз основа на действително предадените от кораба видове и количества отпадъци.

С допълнението на разпоредбата се разширява кръга от лицата, които могат да правят предложения и да участват в дейността по въвеждане на международните и европейските стандарти за управление на безопасността и качеството, за опазване на околната среда и за изискванията към персонала в пристанищата като български стандарти. В тази връзка се добавя и Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура".

В преходните и заключителни разпоредби на законопроекта се предвижда и промяна на Кодекса на търговското корабоплаване, като целта е съобразяване с актуалната терминология, установена в Директива на ЕС. Предлага се и отмяна на разпоредбите от кодекса, свързани с наказанието за капитан на кораб, който не изпрати или изпрати невярна информация за вида и обема на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, намиращи се на борда на кораба.