Битката за такси "Маским": шофьорите не се отказват

Въпреки, че вече са забранени от закона, автомобилите продължават да приемат поръчки в София

Новини
15:39 - 04 Юни 2019
10118
Битката за такси "Маским": шофьорите не се отказват

Платформата за таксиметрови услуги „Максим" не смята да спира работа въпреки изричната забрана, наложена от Комисията за защита на конкуренцията, която подлежи на незабавно изпълнение. В понеделник, 3 юни, КЗК разпореди на руското дружество моментално да прекрати дейността си, но ефект няма. Репортер на Lupa.bg установи че и днес, 4 юни, "службата", както се назовава тя, продължава да приема поръчка. Шофьорите пък са инструктирани да не се притесняват, тъй като никой не можел да ги санкционира.

„Ние ще проучим решението. При наличие на разногласия ще го обжалваме в съда. Планираме служба „Максим" да продължи работата си в страната", обявиха от такси платформата в специално „заявление" до медиите.

След като години наред „Максим такси" работеше у нас безконтролно, през март властите се активираха след медийни публикации и на фона на протести, а КЗК образува производство по случая. На 3 юни антимонополният орган публикува решението си, според което платформата трябва незабавно да прекрати дейността си в България и да плати наложената глоба от символичните 3520 лв. Според комисията дружеството осъществява нелоялна конкуренция, тъй като няма необходимите разрешителни за извършване на транспортна услуга.

Компанията „Максим", добила популярност като руския „Юбер", е основана през 2003 г. и работи у нас от 2014 г. Фирмата разчита на модела на споделени пътувания, при който всеки може да стане шофьор със собствения си автомобил и да кара колкото време желае, без да бъде обвързан с договор. Така, част от шофьорите в „Максим" са регистрирани таксиметрови водачи и плащат данъци, но друга част са физически лица, които не се отчитат никъде, не отговарят на условията за таксиметрови водачи и ползват личните си автомобили.

Хиляди хора в София вече ползват услугите на "Служба "Максим", макар дейността й да е извън закона. Достатъчно е да имате смарт телефон, за да свалите приложението и да направите заявката

Принципът на работа на „Максим" е едно към едно с този на популярната услуга „Юбер", която у нас бе забранена от съда през 2015 г. По казуса „Юбер" през 2017 г. се произнесе и Съдът на ЕС, който прие, че не става дума само за посредническа информационна услуга, а и за транспортна услуга, за която трябва да се прилага съответното законодателство. У нас то изисква транспортният оператор да получи съответните разрешителни.

За разлика от други приложения като TaxiMe, „Максим" извършва нарушение, защото работи не само с регистрирани таксиметрови водачи, но и с частни лица. Според компанията водачите, които искат самостоятелно да се разпореждат със собствения си автомобил и с времето си и законно да превозват пътници, се нуждаят от „справедливи правила".

„Ако държавните органи имат воля за трансформиране на пазара на таксиметровите услуги и за диалог, специалистите от Служба „Максим" са готови да участват в модернизирането на българското законодателство. Това ще е удобно за хората", посочва компанията. Според нея е „голямо желанието на хората да виждат алтернативи и да имат възможност да избират". „Забраните, които ни лишават от алтернатива, не допринасят за напредъка на икономиката и обществото. Това сме го виждали през миналия век", смята още „Максим".

Решението на КЗК може да бъде обжалвано пред Административен съд – София, но подлежи на незабавно изпълнение. До тогава шофьорите на "Максим" продължават да приемат поръчки и да развозват пътници по адреси, напук на законите.