Борис Бонев: София е ощетена с 4 млн. лв. от “златния” транспортен договор

Огромни средства се източвали от Столична община чрез договор с частния превозвач “МТК Гроуп”

Топ
20:09 - 19 Октомври 2023
4893
Борис Бонев: София е ощетена с 4 млн. лв. от “златния” транспортен договор

Лидерите на листата за общински съветници на местната коалиция “Продължаваме Промяната - Демократична България (Спаси София)” Борис Бонев и Бойко Димитров представиха информация за сериозни финансови загуби, които търпи Столичната община. Загубите са от неизгодния договор между общината и частния превозвач “МТК Гроуп” за обслужването на линиите на градския транспорт крайградските райони.

“Тандемът ГЕРБ и ВМРО така и не пожела да приеме актуализирана икономическа рамка за градския транспорт за тази година, в резултат на което Общината продължава да плаща на "МТК Гроуп" значително по-високи цени на километър от тези на общинския си оператор”, заяви Борис Бонев. Той и Димитров оценяват общата загуба на около 4 млн. лв. С тази сума могат да се купят около 30 нови автобуса, което е приблизително половината от броя, с който оперира “МТК Гроуп”.

“За този договор през 2016 г. активно лобира общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера. Още тогава и ние, и “Спаси София” алармирахме, че клаузите му не дават гаранции за прозрачно и отговорно определяне на цената”, заяви Бойко Димитров. След сериозното поскъпване на горивата в началото на 2022-а г. ГЕРБ предлагат цената по договора с "МТК Гроуп" да се изчислява на 95% от стойността на превоза, дължима на общинския оператор “Столичен автотранспорт”. Така вместо един изминат километър да е 3 лв плюс индексация, става почти 5 лв. В договора няма и клауза в договора, която да фиксира максимално допустим процент на печалба.

“Обяснението им беше, че така софиянци ще плащат по-малко на “МТК Гроуп”, отколкото на общинското дружество, но заедно с тази уж позитивна промяна, бе предложено и формално повишение в цената, която Столичната община трябва да плаща на общинския оператор. А реално тя заплаща само в рамките на разполагаемите средства. И в крайна сметка сега на частния оператор плащаме с 10% повече, отколкото на общинския”, заяви Димитров. Така намаляването на цената към “МТК Гроуп” практически не се е състояло.

Борис Бонев посочи, че според него причината ВМРО да променят позицията си за подкрепа на бюджета на София, гласуван само преди месец, е оттеглянето на новата икономическа рамка, която предвиждаше намаляване цената на превозите от “Столичен автотранспорт”, а оттам и на “МТК Гроуп”.

“Още на първата работна сесия на общинския съвет ще предложим актуализирана и обективна икономическа рамка за градския транспорт и ще подготвим реформата в транспортните оператори, за да може софиянци да са сигурни, че парите за нови автобуси не изтичат от хазната в нечии джобове”, зарече се Борис Бонев.