БРУТАЛНА ИЗМАМА: Георги Господинов рекламира крем за ставни болки

Появи се дийп фейк с писателя, заедно с Михаил Билалов и Камен Донев, ТВ водещата Нели Хаджийска, разследващия журналист Христо Грозев и режисьора Магърдич Халваджиян

Здраве
14:00 - 07 Май 2024
3156
БРУТАЛНА ИЗМАМА: Георги Господинов рекламира крем за ставни болки

Във Фейсбук се разпространява спонсориран видеоклип, в който българският писател Георги Господинов рекламира крем за лечение на ставни заболявания. Страницата, публикувала клипа, е спонсорирала и други видеоклипове, генерирани с изкуствен интелект, с още известни личности от България – актьорите Михаил Билалов и Камен Донев, ТВ водещата Нели Хаджийска, разследващия журналист Христо Грозев, режисьора Магърдич Халваджиян.

Всички клипове съдържат идентичен текст и приканват потребителите да последват линка на рекламата. Връзката води до изфабрикувана статия, която рекламира крем за болни стави, който не се продава в аптечната мрежа и може да бъде поръчан единствено през форма за контакт, достъпна след клик върху видеото.

Проверка на Factcheck.bg показа, че всички видеа са дийпфейк (deepfake) – създадени с помощта на изкуствен интелект. Кадрите с Георги Господинов идват от негово участие във форума на книгата в Лвов през 2023 г. (Lviv BookForum 2023). Оригиналните кадри са манипулирани и върху тях е насложен изфабрикуван звук, който наподобява гласа на писателя, а изображението е променено така, че движенията на устата да се доближават до изфабрикуваното послание.

Забелязва се, че на моменти движенията на устата не съвпадат със звука, а някои думи са изречени с грешно ударение или с неподходяща интонация, което е типична характеристика на пресъздадената с изкуствен интелект реч.

Клик върху рекламата води до изфабрикувана статия, която имитира материал на българското онлайн издание „Факти.бг”. Уеб страницата показва идентична лента за навигиране на тази в оригиналния сайт. Използвано е автентичното лого на медията и характерния червен цвят на навигацията.

Линковете на лентата за навигация обаче не водят до различни категории на информация, а обратно към същата страница. Впечатление правят разлика в шрифтовете и липсата на голяма част от графичните елементи на оригиналния сайт – например секции, които препращат към различни рубрики, както и онлайн реклами. Уеб адресът също няма общо с този на онлайн медията.

Изфабрикуваната статия е озаглавена „БРИДЖИТ НИЛСОН: „КАК СЕ ОКАЗАХ В ИНВАЛИДНА КОЛИЧКА.“”. Търсене на заглавието в Гугъл не води до нито един резултат с идентичен текст. Проверка във „Факти.бг” показа, че подобна статия не съществува в сайта на онлайн медията.

Статията съдържа изфабрикувана история за известната актриса от датски произход Бриждит Нилсен, за която се твърди, че се е придвижвала с инвалиден стол заради ставно заболяване. Като доказателство е представен кадър, на който се вижда Нилсен в количка за хора с ограничена мобилност.

Следва изфабрикувано интервю с български лекар, представен като „Доктор Николай Димитров, Общопрактикуващ лекар, ортопедичен хирург, общопрактикуващ лекар, обществен деец, автор на книги за здравето.”

Към представянето на фиктивния доктор има и снимка на мъж в бяла престилка. Проверка на изображението показа, че това е снимка на американски кардиолог на име Нейтън Харун Техрани.  

Проверка на Factcheck.bg показа, че български ортопед-хирург на име Николай Димитров съществува, но той не изглежда по този начин.

Проверка в регистъра за реклами на Фейсбук Ad Library показва, че страницата, спонсорирала манипулираното видео с Георги Господинов, е спонсорирала още други подобни реклами. Съществува и втора страница, която публикува и спонсорира същото съдържание във Фейсбук. 

Видеото с българския писател, както и други клипове, използвали идентичността на известни българи, са спонсорирани от две страници във Фейсбук – „Crystal Gallery” и „Nice phoyo”. И двете страници използват екранни снимки от сайтове за диети и спорт като корици и профилни снимки. 

Данните за контакт и на двете страници във Фейсбук са едни и същи. И двете страници са създадени на една и съща дата – 20 май 2022 г. За връзка са предоставени китайски имейл адрес и китайски телефонен номер, но според информацията, достъпна в регистъра Ads Library на Фейсбук, страниците се управляват от Украйна.

В заключение:

Манипулирано видео използва лицето на писателя Георги Господинов за реклама на продукт за болни стави. Видеото е диийпфейк – манипулирано с помощта на изкуствен интелект. Оригиналните кадри са от участие на Господинов в литературен фестивал в Украйна през 2023 г. Върху тях е насложен изфабрикуван звук. Видеото се разпространява във Фейсбук като спонсорирана реклама на крем за стави. Клик върху рекламата води до фалшива страница, която имитира статия на съществуваща българска онлайн медия.