До 31 март 2024 г. всички регистри на администрациите трябва да са електронни

Ресорната комисия одобри на първо гласуване промени в закона за Закона за електронното управление

Новини
17:16 - 18 Май 2023
2276
До 31 март 2024 г. всички регистри на администрациите трябва да са електронни

Комисията по електронно управление одобри на първо гласуване промените в Закона за електронното управление. Предложенията водят да повече електронизация на регистрите на администрациите и достъпа до тях с електронна идентификация. 

Текстовете премахват изисквания гражданите да дават удостоверения. Ако администрацията има данните, ще трябва да си ги търси по служебен път. Законопроектът урежда ред за електронно връчване на фишове и актове.

В случаите на съставяне на акт в отсъствие на нарушител и при предварително изразено изрично желание, нарушителят може да си получава и актовете, и фишовете чрез Системата за сигурно електронно връчване. 

До 31 март 2024 г. всички регистри на администрациите трябва да са електронни.

Гергана Сърбова от Българската финтех асоциация каза, че е притеснена от отпадането на квалифицирания електронен подпис (КЕП).  

"Авторството на документа може да бъде оспорено от съответния гражданин, който само електронно се е идентифицирал. Администрацията му връща отговор на неговото искане, той не е доволен и казва: "Ами аз съжалявам много, обаче фактически аз не съм го подал този документ". 

Депутатът Божидар Божанов успокои, че не би имало проблем:

"Когато си се идентифицирал и има останали логове в системата, е ясно, макар и не чрез квалифициран подпис, че именно ти си авторът. Авторът е идентифициран чрез средство за електронна идентификация".

И Божанов, и Сърбова отчетоха, че много малко граждани използват електронните административни услуги. Предложенията трябва да минат и през пленарната зала и още веднъж през комисия, но приемането на промените беше забавено заради политическата нестабилност.